Alice
    Hej, för tillfället är det omvaslperiod angående gymnasievalet och jag har börjat ifrågasätta mitt val. Istället för att gå Natur Natur har jag blivit intresserad av Spelutveckling. Jag har förstått att det bästa programmet att gå då är Teknikprogrammet, men jag undrar vilken inriktning som passar bäst, programmeringen är det "viktigaste" för mig. Ingår moderna språk på alla inriktningar? Om inte hur kan man lägga till det? Har det helt beroende på vad skolan har att erbjuda? För jag vill helst gå en skola där jag kan få ut meritpoängen för att ha fortsatt att läsa moderna språk.

    Tack! Om något är oklart är det bara att fråga så ska jag försöka utveckla min fråga.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alice;

    i TE (se programplan för TE) ingår inte moderna språk som obligatoriskt ämne men får läsas om skola kan erbjuda och eleven vill läsa, t.ex inom programfördjupning.
    Programmering 1 ingår som obligatorisk kurs i inriktningen Informations- och medieteknik men ofta kan man välja läsa kurser i programmering på alla inriktningar på Teknikprogrammet. Men vill man garanterat läsa Programmering 1 och Webbutvecking 1 samt även Datorteknik1a, då rekommenderar jag just den inriktningen, alltså Informations- och medieteknik.
    Listan på gymnasieskolorna som från Hösten 2021 erbjuder den utbildningen finns på
    gymnasieguiden.se/gymnasium?TE-med

    Några exempel på gymnasieskolorna som erbjuder Profil "spel":
    Lbs-kreativa-gymnasiet-stockholm-norra
    Lbs-kreativa-gymnasiet-stockholm-södra
    Klara-teoretiska-gymnasium-stockholm-sodra
    Cybergymnasiet-odenplan
    Mediagymnasiet

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!