Linnea

    Om jag vill plugga juridik som kan hjälpa innan jag söker in till polis högskolan, vilken typ av juridik ska jag läsa då?

    • Julia : Menar du att studier i juridik skulle hjälpa dig komma in på polisutbildningen? eller på vilket sätt menar du "juridik som kan hjälpa"?
    • :

      Nej,det jag mena var att jag vet att juridiken kommer att vara svår och vill därför läsa något som kan göra mig mer förberedd inför utbildningen som jag senare vill läsa

    • Peter : Juridik som ingår i polisutbildningen är mycket specifikt anpassad till just den utbildningen, t.ex läser man mycket om Polistjänstlagen, vilket man inte kan göra på egen hand, utanför utbildningen till polis. Men en kurs Straffrätt, på 7.5 högskolepoäng skulle man kunna läsa (om du hittar den som separat kurs att söka till så kan du gott göra det, och du ska dessutom med stor sannolikhet kunna tillgodoräkna dig den kursen, alltså inte behöva läsa den på nytt, om du sedan kommen in på polisutbildningen). Jämför annars, en straffrättskurs går på 7.5 hp och hela polisutbildningen på 120 hp (det är alltså en väldigt liten del av polisutbildningen som du kan läsa "på förhand").

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Linnea!
    Julia SYV bad dig i kommentar till din fråga att svara på följande: "Menar du att studier i juridik skulle hjälpa dig komma in på polisutbildningen? eller på vilket sätt menar du "juridik som kan hjälpa"?"
    Mig veterligen, så krävs det inte några studier i juridik för att komma in på polishögskolan. Det skadar givetvis inte att man har läst juridik, men det kanske inte heller hjälper (i alla fall inte på den formella vägen, så att säga...). För att komma in på polisutbildningen ska man vara behörig, bland annat ha körkort B (för personbil) och klara tester (både fysiska och psykologiska) och gör man inte det då hjälper det inte att man har läst juridik. Men, som sagt, att man har läst juridik skadar inte. Och är man intresserad av juridik, då kan man läsa inom det ämnet; man kan både bedriva självstudier eller söka till ngn kurs eller ngn utbildning. Det finns gymnasiala kurser inom ämnet juridik: och det finns 3 kurser - Affärsjuridik, Privatjuridik och Rätten och samhället, se info om ämnet och kurserna på Skolverkets hemsida. Det är i första hand kursen "Rätten och samhället" som jag i så fall skulle "rekommendera". Den kan på komvux på heltid (om den kursen erbjuds på komvux i din kommun) läsas på fem veckor, om man läser på heltid.
    Det finns också kurser och program inom ämnet juridik även på eftergymnasial nivå. T.ex inom yrkeshögskola finns det utbildningar till Juridisk assistent (Paralegal). Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist
    utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag tycker du kan ta direktkontakt med de ställen där polisutbildningen ges, t.ex Institutionen för polisiärt arbete vid Linnéuniversitetet. Fråga om de kan skicka information till dig om vilka juridiska kurser som ingår i polisutbildningen.