skrrt

    Hej! Jag skulle gärna vilja studera någonting som ger mig möjligheten att bli fondförvaltare eller investerare på en bank eller fond. Jag vill gärna studera i stockholm och kollar på SU. Det finns bland annat företagsekonomi (kandidatexamen) samt ekonomi och IT. Vilken av dessa ska jag söka till om jag vill kunna arbeta som investerare/förvaltare/börsmäklare? Jag har dock inte betygen för att komma in med mitt HP på handelshögskolan (de kräver 17 samt 1.7 där jag klarar HP men inte betygen)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    för att få lov att jobba som Fondförvaltare, så krävs det högre utbildning inom ekonomi. Ofta är man i grunden Civilekonom eller Ekonom, utbildad på högskolenivå
    Jag gissar på att du ännu inte är färdig med gymnasiet. Kanska kommer du snart påbörjar år3 på gymnasiet. Du kommer i så fall behöva söka till en eftergymnasial utbildning till hösten 2023 och utbud av utbildningar kommer att fastställas till mitten av mars 2023... alltså, ännu vet ingen exakt vilka utbildningar som kommer att starta var hösten 2023 på de svenska lärosätena. Utbildningsutbud förändras. Det fastställs till första dagen i anmälningsperioden.
    Mina råd till dig är att du gör ditt bästa i varje kurs du läser och att du försöker läsa så mycket inom ekonomi och matematik som möjligt. Du kan också föra högskoleprovet ännu en gång; även om du har högt resultat, så kanske du får ännu högre resultat nästa gång.  Har man flera resultat från högskoleprovet, gäller högsta resultatet.

    Sammanfattning
    Det finns inte någon specifik utbildning som just leder till möjlighet att jobba som fondförvaltare eller banktjänsteman, utan det är "högre utbildning inom ekonomi" som är grunden inför den sortens jobb. Försök skaffa sig så mycket utbildning inom ekonomi som möjligt.
    Om du väljer mellan företagsekonomi (kandidatexamen) och ekonomi och IT, kontakta studievägledare på båda utbildningar och fråga vilken utbildning de i första hand rekommenderar utifrån de karriärplaner du har.