Christian
    Jag är intresserad av språk, demografi, historia, universum, programmering och datorgrafik. Jag har ingen aning om vilken utbildning som skulle passa mig, men har tittat lite på civilingenjör inom mjukvaruteknik på LIU. Utbildningen måste också ligga på ett universitet som är inom pendelavstånd till där jag bor i Katrineholm. LIU, Mälardalens högskola t.ex. Ena stunden lutar jag åt Fysikprogrammet där man lär sig om bland annat atomernas minsta beståndsdelar, men sen kommer tankarna att det kanske inte är så intressant i verkligheten som när Michio Kaku pratar om det på internet. Då tänker jag att civilingenjör inom mjukvaruteknik kanske är ett mindre torrt ämne med programmering och AI. Jag är också språkintresserad och vill lära mig nya språk, men har inte hittat någon lämplig utbildning. Jag är däremot lagd åt det naturvetenskapliga hållet. Jag har beslutsångest.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Christian!
    Det är bra att du har varierande intressen men det gör det också svårare att välja exakt vad man vill satsa på att utbilda sig inom.
    Det är ett viktigt beslut och jag förstår att du tänker mycket på det och inte vill välja "fel utbildning"!

    Ett sätt att agera i en sådan situation är att söka fristående kurser i de ämnena som du är intresserad av - kortare kurser som tar en halvtermin att läsa eller på deltid (t.ex. läser man på halvtid i vardera ämne) - och du kan (om du vill) läsa på 150%, dvs tre halvtidskurser på högskolenivå (detta eftersom man kan bli antagen till 45 högskolepoäng/termin, vilket utgör 150% av studietakt).
    På så sätt kan du testa på studier i olika universitetsämnen samtidigt som du får högskolepoäng som du kan senare använda dig av (om inte annat, så ser det bra ut i din CV om du har fler godkända högskolepoäng).

    Ett annat sätt är att chansa och söka i första hand det som känns mest rätt just innan sista ansökningsdag och i andra och tredje hand söka det som också är intressant - så får ödet bestämma: vart du kommer in. Jag vet, förstås, inte om du har alla A-betyg och max antal i merit och kommer in på vilken högskoleutbildning som helst (men även om man har 22,5 Meritvärde så kan en situation uppstå att platserna inte räcker åt alla med det högsta Meritvärde och utlottning äger rum - sådant händer på t.ex. Läkarutbildningar och teoretiskt sett, kan hända vid antagning till vilken som helst högskoleutbildning).

    Tredje sätt är att ta kontakt med Studievägledare på alla de utbildningar som du är intresserad av och fråga om du kan komma på Studiebesök och även bli "studerande för en dag" - att du hänger med de studerande på utbildningen som "prova på" dag, då kan du sitta på föreläsningar och prata med de som går utbildning just nu.

    Det är de bästa råden jag kan ge dig just nu. Om jag kommer på ngt. mer (ska även samråda med kollegorna) - hör jag av mig.

    Tänk också på att det går att hoppa av utbildning och söka på nytt - till en annan utbildning till nästa termin. Det händer att folk byter högskoleutbildning många ggr av olika anledningar (hälsa, familjesituation, valde "fel utbildning", fick jobb mm.) och personens intressen och mål i livet kan förändras under tiden - så det är inte alls konstigt att man vill någonting annat om fyra år, jämfört med idag.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Jag tror du vet redan att alla högskoleutbildningar finns att hitta via www.studera.nu och alla yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    men skickar info om det i alla fall. :)

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA