Peggy

    Hej Jag är behörig till psykologprogrammet med mina utländska betyg med undantag av kravet i engelska 6 och svenska 3. För svenskan har jag bestämd mig att göra TISUS testet men jag ville veta i vilken urvalsgrupp ska jag hamna i om jag gör prövning för engelska 6. Dessutom vet jag inte om jag ska svara jag eller nej till frågan i den här länken för att räkna mitt meritvärde: https://antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/#2-har-du-l-st-p-komvux

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag vill råda dig försöka Läsa kurserna Svenska som andraspråk 3 och Engelska 6 (i stället för att försöka "tenta av" dem). Det är oftast lättare att få högre betyg om man läser kurserna.

    Att du får betyg genom en Prövning eller i slutet av kursen som du läser på komvux i Engelska 6, kommer inte utgöra någon skillnad (vad gäller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas). Du behöver inte uppge i vilken eller vilka urvalsgrupper du vill prövas utan Antagning.se kommer pröva dig i alla urvalsgrupper som du får prövas i. Man kan prövas i flera urvalsgrupper samtidigt. Bland annat kommer du även prövas i HP-urvalet om du får resultat från högskoleprovet.
    Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde heller. Det kommer Antagning.se att göra. Oavsett vad du eller vi på FRåGA SYV räknar fram, kommer den uträkning som Antagning.se gör - att gälla. :)