Sofia

    Hej, Jag har precis tagit studenten från ett samhällsvetenskapligt program och jag valde att inte läsa matte 3b, jag valde engelska 7 istället. Men nu i efterhand vill jag läsa matte 3b på komvux. Däremot undrar jag vilken urvalsgrupp jag hamnar i när jag söker till ett universitet. Kommer jag hamna på den kompletterande urvalsgruppen eller kommer jag hamna i båda? För jag är orolig att jag har mindre chans att komma in pågrund av att jag endast ska lägga till matte3b.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    om du redan nu, innan du läser matte 3 är BEHÖRIG, alltså du egentligen ej behöver läsa matte 3 för att kunna konkurrera om plats på högskoleutbildning, då kommer du med godkänt betyg i matte 3 prövas både i BI, direkt- och i BII, kompletteringsgruppen ( i BII prövas du då med det högre meritvärde, pga matte 3 ger meritpoäng).

    Men om du idag inte är behörig, ex. om du vill söka till Fastighetsmäklarprogrammet som kräver matte 3 för särskild behörighet, då kan du inte prövas i direktgruppen, BI, eftersom du utan komplettering inte är behörig. Till sådana utbildningar, som kräver matte 3 för särskild behörighet, kommer du prövas i BII (kompletteringsgruppen). Men här har du inget val för att utan matte 3 har du ingen chans att komma in; då du ej är behörig.

    Om du söker till utbildningar med olika behörighetskraven (särskild behörighet) då får du prövas i både BI och BII ELLER endast i BII - alltså olika till de olika alternativen du söker.
    Antagning.se räknar ut meritvärde och placerar i urvalsgruppen separat till varje sökt alternativ.

    Allmänt gäller
    Du kan inte genom studier på komvux försämra dina chanser att komma in på en högskoleutbidlning, för att i så fall kommer ej de kurserna du läst på komvux räknas in.
    Antagning.se räknar bara in de kurserna som Måste räknas in (för att du är utan dem, Obehörig) och de kurserna som får räknas in om de höjer ditt meritvärde. Alltså räknar antagning.se alltid till din fördel; och det är helt ofarligt och rekommenderas att se till att antagning.se har uppgifter om alla dina gymnasiala betyg.

    Studie- och yrkesvägledare