Wilma
    Hej!

    Jag har planerat att läsa en kurs på Komvux på 100p för att få mer kunskap inför en YH-utbildning. Min fråga är dock ifall jag i framtiden ändå skulle vilja läsa på universitet/högskola, ifall detta val då försämrar mina chanser att komma in på den utbildningen? Jag har redan ett slutbetyg från gymnasiet och vill inte riskera att hamna i en svårare urvalsgrupp, ifall BII är svårare än BI? Eftersom jag väljer att läsa till en kurs endast för att det är kul/för att få mer kunskap, och inte för behörighetens skull.

    Jag vill alltså kort och gott veta ifall det kommer försvåra för mig ifall jag läser till en kurs och då hamnar i samma urvalsgrupp som de som kompletterat sina betyg? :) Eller ifall det kanske gynnar mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    att du läser en kurs eller några kurser på komvux kan inte försämra dina chanser att komma in på en högskoleutbildning, i alla fall som reglerna ser ut idag.
    Antingen så kommer inte studierna på komvux påverka alls eller så gynnar det dig.
    Om du "hamnar" i ännu en urvalsgrupp - får du då en extra-chans att komma in på en högskoleutbildning.
    Om du redan nu - innan du läser på komvux - är behörig till den högskoleutb., som du kommer att söka till, kommer du alltid prövas (med det meritvärde du har på dina gymnasiebetyg) i BI (direktgruppen). Om du sedan höjer ditt meritvärde kan du då samtidigt även prövas i BII (kompletteringsgruppen). Att prövas i flera grupper är ett Plus för att du får en ny chans i varje grupp.

    Vänligen
    Julia syv