Minab

    Hej, jag ska nu studerar moderna språk tre på komvux för att få full merit inför läkarlinjen. Jag är tveksam om jag ska börja plugga till läkare eller jurist efter komvux och undrar ifall moderna språk tre påverkar vilken urvalsgrupp jag hamnar i för juristprogrammet. Jag har redan full merit och behörighet för juristprogrammet och kommer in på mina betyg från gymnasiet.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    om du har max meritpoäng (2,5) inför juristprogrammet, kommer det nya betyget i moderna språk 3 räknas in endast om det höjer ditt meritvärde, och för det måste det betyget bli högre än snittet av dina nuvarande betyg; för att i så fall höjer det nya betyget ditt jämförelsetal och på så sätt höjs även ditt meritvärde. I annat fall räknas inte det betyget in.
    Det kan alltså inte bli till nackdel för dig att läsa moderna språk (eller någon annan kurs) på komvux.

    Om du till en viss utbildning (t.ex juristprogrammet) är behörig utan kompletteringar, prövas du även fortsättningsvis i BI, direktgruppen; samtidigt kan du prövas även i BII, kompletteringsgruppen - med det högre meritvärde, om du genom en komplettering höjer ditt meritvärde.
    Hälsningar
    Peter

    • : om det höjer mitt snittbetyg hamnar jag i utvalsgrupp b två isåfall? eller hamnar jag i både b ett och b två eller bara b ett?
    • Milla : Om du genom en komplettering höjer ditt meritvärde, men du redan innan komplettering var behörig, prövas du i både BI och BII samtidigt; i BII med det högre meritvärde och i BI - med det meritvärde som du hade innan komplettering.
    • : okej det är ju superbra isåfall då b två är lättare än b ett i Uppsala där jag vill plugga
    • Milla : Att det var lättare vid något eller några tillfällen, förut, att komma in i BII var en slump. Ofta är det lättare att komma in i BI, direktgruppen.
    Läs alla kommentarer