Ebba
    Jag gick ut gymnasiet förra året och läste samhällsprogrammet. Nu funderar jag på att studera till Audionom, men jag har inte behörighet till det eftersom jag endast har Naturkunskap 1 och man behöver Naturkunskap 2. Jag funderar på att läsa Naturkunskap 2 på komvux, och jag undrar då i fall jag kommer att hamna i komvux-kvoten när jag söker in? Och om man alltid kommer att vara i den urvalsgruppen efter man läst en kurs på komvux, även om jag exempelvis söker in på något annat program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    Det är urvalsgruppen BII för dem, som har kompletterat sina gymnasiebetyg.
    Om du söker till en annan utbildning där Naturkunskap 2 inte behövs för behörighet, kommer du att prövas både i BI gruppen (de som inte har kompletterat) & i BII gruppen (de som har kompletterat). Det är i alla fall så vi tolkar reglerna som gäller vid antagning till högskola/universitet. De kurser som man kompletterar med - i fall de inte krävs för behörighet och inte ger Meritpoäng - ger dig rätten att prövas i båda grupperna.
    Att det alltid är sämre att hamna i gruppen för dem som har kompletterat, är inte sant.
    Ibland är det faktiskt lägre antagningsgräns i BII gruppen. Oftare är det tvärtom, men "en kompletteringsgrupp" är inte sämre, utan det är just EN ANNAN GRUPP. Det kan vara fördelaktigt att ha kompletterat.
    Om du behöver Naturkunskap 2 för behörighet, har du inget val - du måste läsa den kursen. Det är fördelaktigt för dig att ha högre betyg i den ( det är alltid bra att ha högre betyg :-) - så läs den och vi håller tummarna!
    Bästa hälsningar
    Anna SYV