Hanna
    Hej! Jag vill höja min merit poäng för att komma in på min dröm utbildning.
    Jag gick ut gymnasiet 2014 med helt okej betyg behöver dock bättre. Så hur fungerar det när man läser till helt nya kurser? Höjs mitt snitt i biex? Eller har jag kvar mitt gamla i Biex och bi så får jag ett högre i bii? Blir det någon skillnad om jag läser kurser jag redan har men som jag höjer mig i genom en prövning? Och hur fungerar det om man har ett f och höjer sig i det? Det sist nämnda borde väl inte göra att jag hamnar i Bii?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Engligt de nugällande reglerna så kommer inte betyg i nya kurser räknas in alls (med två undantag - om de nya kurser ger dig Meritpoäng eller om de nya kurser krävs för särskild behörighet till den utbildningen du vill söka).

    Jag förstår det så här: du är behörig. Du skriver inte om du har max i Merit nu. Max i merit är 2,5. Om du har max i merit, då kommer inte nya kurser göra någon skillnad för dig. Om du har mindre än 2,5 i merit, kan du läsa meritkurs/kurser och då räknas betyg i dem i ditt jämförelsetal + att du får meritpoäng för dem.

    Bortsett från meritpoäng, så kan du höja ditt meritvärde genom att läsa eller göra prövningar i exakt samma kurser som du redan har i ditt Examensbevis. Om du har något F-betyg, är det mycket fördelaktigt att höja det men du med det nya (högre) meritvärde kommer att prövas i BII gruppen.

    Gör högskoleprovet och om du har gjort det, gör det en gång till. Man brukar få högre resultat på HP fram till 4-de eller 5-te försöket.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen! Jag har inte max i merit. Just nu ligger jag på 1,0. Så att om jag då hade läst till engelska 7 och spanska 3 som ger mig Max merit då söker jag in med mitt nya snitt i Bii?
    • Milla : ja! helt rätt uppfattat! Du kommer med ditt nya meritvärde prövas i BII (men du står också kvar i BI och BIex med ditt gamla meritvärde). Sista kompletteringsdag är 20 juni2016 och du kan hinna innan dess läsa in ett av ämnena, kanske - Eng7 ger dig 1.0 i merit och högre betyg i kursen höjer också ditt jämförelsetal. Bäst för dig är att få A betyg i både Eng7 och Moderna språk 3. Om du har 1.0 i merit, har du inte max inom matte - då kan du få 0.5 för en högre mattekurs. Info om meritpoäng finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser