Tilda

    Jag funderar på att gå ett tekniskt basår efter studenten från ekonomiprogrammet, och sedan söka till någon ingenjörsutbildning. Vilken urvalsgrupp hamnar jag i då? Kan jag komma in med hjälp av mitt resultat på högskoleprovet när jag söker till ingenjörsutbildningen, trots att jag har behörighetskompletterat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,
    man måste under alla omständigheter bli BEHÖRIG.
    Med resultatet av högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet.
    i betygsgrupper kommer du prövas så här: om du utan kompletteringar inte är behörig, då kan du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen. Men du kommer samtidigt prövas i HP, om du har resultat från högskoleprovet.
    Många prövas i flera urvalsgrupper samtidigt.