Hej Jasmine!

    Studier på ett Tekniskt och/eller Naturvetenskapligt basår på högskolan/universitet påverkar inte Meritvärde.

    Men om du läser Tekniskt basår på Komvux (Vuxenutbildningen) och får betyg i gymnasiala kurser, då har du kompletterat och prövas i urvalsgruppen BII.

    Eftersom studier på ett Tekniskt basår PÅ HÖGSKOLAN inte påverkar ditt Meritvärde (som man räknar på dina gymnasiebetyg), borde du prövas i urvalsgruppen BIex och i fall den urvalsgruppen inte finns för just den högskoleutbildning som du söker, prövas du i så fall i BI - den gruppen som inte har kompletterat efter gymnasiet - i fall du läste ditt tekniska basår på högskola/universitet.

    Sammanfattning:
    svar på din fråga beror på
    för det första, om du läste Tekniskt basår på Komvux eller på en högskola
    och för det andra - om det finns urvalsgrupp BIex eller ej - till just den utbildning på högskola/universitet som du söker.

    Du får gärna återkomma om jag har "snurrat till" det för dig i mitt svar. Men svara gärna på frågan: läste du det tekniska basåret på Komvux eller på högskola/universitet?

    Bästa hälsningar och stort lycka till med dina studier!
    ANNA