M
    Jag har tänkt söka till Studie- och yrkesvägledarprogrammet + Socionomprogrammet.
    Jag har läst upp hela min gymnasieexamen (Barn och fritid) via Komvux och har redan hämtad ut min examen för några månader sedan.
    Socionomprogrammet kräver ju Matematik 2a men det gör inte SYV-programmet.
    Jag kommer antagligen sätta SYV-programmet som mitt förstahandsval.
    Men vilken sökgrupp hamnar jag i med Matematik 2a då? Nu när jag läser till det efter att ha hämtat ut min examen.

    Har räknat ut att med mina betyg just nu så har jag runt 16.80 i merit i BI gruppen.
    Om jag läser matematik 2a kommer jag då ha över 17.00 i BI gruppen eller hamnar den ansökan i BII gruppen? Medan jag söker till BI gruppen med mina 16.80?
    Försökt att googla men förstår inte riktigt hur det funkar när man har läst upp hela sin examen via Vuxenutbildningen.

    Jätte tacksam för svar.
    Ha det gott!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M,

    om du i ditt examensbevis från komvux har minst 2/3 delar av poängen från kurser lästa på komvux (eller prövningar på eller via komvux), då är ditt examensbevis Inte en komplettering, utan du prövas i BI, direktgruppen - med det meritvärde som räknas ut på de kurser som ingår i ditt examensbevis. Du kommer därför prövas med 16.80 i BI, direktgruppen, när du söker till SYV-programmet.
    Om du läser matematik 2a (eller gör prövning) och får godkänt betyg, kommer du få  + 0.5 meritpoäng när du söker till syv-programmet, pga syv-programmet kräver inte mer matte än endast matte 1. Betyget i matte 2a kommer räknas även in i ditt jämförelsetal och med det högre meritvärde kommer du till syv-programmet prövas i BII (kompletteringsgruppen).
    Om meritpoängen - var god läs på gymnasieguiden.se/merit
    ***************
    ansökan till socionomprogrammet
    Här är du utan matte 2 obehörig. Du kan därför inte prövas i BI. Du måste ha betyget i matte 2 (2a eller 2b eller 2c) - godkänt, E, som lägst, för att kunna prövas till socionomprogrammet. Om du inte får godkänt betyg i matte 2, kommer du få svar OBEHÖRIG och där tar antagningsprocessen slut för din del.
    Om du får godkänt betyg i matte 2a, eller 2b eller 2c, kommer du prövas endast i BII med betyget i matte 2 inräknat i ditt jämförelsetal.