Josefine
    Jag förstår mig inte riktigt på urvalsgruppen till universitet/högskolor.
    Jag har 1 års gymnasieutbildning, ett år på folkhögskola och går nu sista året på ytterligare en folkhögskoleutbildning som slutar till sommaren.
    Hur bearbetas mina betyg och i vilken/vilka urvalsgrupper hamnar jag?
    • Anna : Jag skall i ett nytt svar försöka förklara lite mer kring olika urvalsgrupper till högskoleutbildningar. *L* :-)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Josefine,
    eftersom det inte går att kombinera gymnasiekurser med kurser på folkhögskola, bör du i så fall hamna i den gruppen som söker på Folkhögskole-omdöme.
    Frågan är om du kommer att ha både grundläggande och särskild behörighet till den utbildning på högskola/universitet som du vill söka.
    Om du kommer att bli behörig på dina folkhögskolestudier, prövas du i BF gruppen "betyg från folkhögskola". Det är fördelaktigt för dig att göra högskoleprovet, då prövas du även i HP gruppen - dem med "högskoleProvet".
    Råder dig att titta på www.yhguiden.se - se om du hittar någon intressant yrkeshögskoleutbildning. YH har mycket generösare regler och där kan det gå att komma in utan att man uppfyller alla formella behörighetskraven.
    En bra sida för den som vill söka en eftergymnasial utbildning är http://www.fragasyv.se/info/om-att-soka-utbildning-pa-eftergymnasial-niva
    där det förklaras vad som gäller vid ansökan till olika typer av eftergymnasiala utbildningar.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV på Fragasyv.se
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    till högskoleutbildningar finns det flera olika urvalsgrupper
    BF - de som söker med omdöme från en folkhögskola
    BI - de som söker med "gamla" gymnasiebetyg, Slutbetyg från år 2013 eller äldre gymnasiebetyg
    BII - de som har kompletterat med kurser efter sina gymnasiestudier
    BIEX - de som söker med Gymnasieexamen (det är först 2014 som det blev möjligt då de första eleverna gick ut med just gymnasieexamen, innan var det Slutbetyg som gällde)
    HP - de som söker på resultat av högskoleprovet

    Man kan vara sökande i flera än en grupp. T.ex. om man gjorde Högskoleprovet, är man då sökande i betygsgruppen men också i HP gruppen.
    Det viktigaste när man söker till högskola/universitet är att bli BEHÖRIG.
    Just för konkurrens kan man göra Högskoleprovet. Bra kort info med vidare hänvisningar om högskoleprovet finns här: http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Du är välkommen att höra av dig igen i fall ngt. fortfarande är oklart eller om du kommer på en ny fråga att ställa till oss!
    Önskar dig stort lycka till i dina studier och i alla dina framtida planer!
    Anna SYV på Fragasyv.se