Alexander
    Om man går tekniskt basår och sedan söker till teknisk högskola, hamnar man då bara i ”basårsgruppen” eller både i ”basårsgruppen och BII?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander,

    svar på din fråga kan bero på om man redan innan det tekniska basåret var behörig och läser teknisk basår för att "fräscha" till sina kunskaper, för att hamna i "basårsgruppen" eller för att få "platsgaranti". Är man redan innan basåret behörig, alltså på sina gymnasiala betyg, prövas man med det meritvärde som är uträknat på gymnasiala betyg, i BI, direktgruppen.
    Sedan kan det mycket väl vara så att man prövas samtidigt även i basårsgruppen och i BII gruppen. Det är egentligen en fråga till antagningsgruppen på det lärosäte där man söker utbildning efter basåret.
    Basår är en "speciell" studieform, den så kallade För-utbilnding som inte är gymnasiet och inte är högskola... utan mitt-emellan, kan man säga... och lärosätena bestämmer själva om sina förutbildningar; så  du kan med framgång vända dig till antagningsgruppen på just det lärosäte.

    Vänligen

    L.

    Liselotte