A
    Får man en garantiplats om man går naturvetenskapligt basår?

    Vad är skillnaden att gå basår i universitet/högskolan och komvux? vilken skulle du rekommendera

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej A!
    till alla utbildningar på högskolenivå (inklusive Naturvetenskapligt basår) behöver man Grundläggande behörighet, men det behöver man inte när man söker till komvux. Så - om man saknar grundläggande behörighet och/eller inte har godkänt betyg i lägst Matte 2, kan man inte komma in på Naturvetenskapligt basår.
    Om man har behörighet till Nat-vet-basår, rekommenderar vi att man söker samtidigt: till komvux och till Nat-vet-basår och ser vart man kommer in (det är oberoende antagning).

    Angående platsgaranti - så finns det inte någon generell garanti, utan varje högskola/universitet kan inför detta lokalt och det får man se på högskolans hemsida och/eller kontakta högskolan angående det. Platsgaranti är oftast formulerat så att man får plats på "någon teknisk eller naturvetenskaplig" utbildning på just samma högskola (det behöver inte betyda att det är just den utbildningen som man vill komma in på - det får man kolla noga) och så måste man vara godkänt på alla kurser inom Nat-vet-basår för att kunna utnyttja platsgaranti.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare