Elvira
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2016 och gick vård och omsorg. Jag läste matematik 3b som utökat då, men fick ett F i den kursen. Nu läser jag matte 3b på komvux och ska försöka få bra betyg i den. Jag ska även göra en prövning nu i maj, i matematik 2a som jag redan har ett E i.

    Min fråga är vilken urvalsgrupp jag kommer hamna i, om jag får godkänt i matematik 3b som jag läste utökat och på prövningen får jag högre än E i matematik 2a? Är det BI eller BII?
    • Liselotte : Vilken Särskild behörighet kräver "din högskoleutbildning"? krävs det matte 3 t.ex?
    • : Nej matte 3b behövs inte till utbildningen, men matte 2b krävs.
    • Liselotte : Det brukar krävas Matematik 2 /2a eller 2b eller 2c/.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Om du redan innan kompletteringar är Behörig, kommer du prövas i BI - med lägre meritvärde och samtidigt i BII - med högre meritvärde.

    Utifrån din kommentar - verkar det vara så att du redan är BEHÖRIG. Men du vill höja ditt meritvärde.
    I så fall kommer du provas med det lägre meritvärdet som du hade innan kompletteringar - I BI, direktgruppen och med det högre meritvärde, med kompletteringar - I BII, kompletteringsgruppen.

    Liselotte