Abdelrahman

    Hej, Jag gick i El och energi yrkesprogram och tog student 2 år sen. Sen började jag plugga i en folkhögskola (Naturvetenskapligt basår, 1 år bara) och nu undrar jag vilken urvalsgrupp kommer jag vara i när jag ansöker till universitet? BII eller BF? Tack

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, om du fick ut examensbevis från gymnasiet men inte fick Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola, kommer du prövas i BII.
    Om du får omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola (vilket man i undantagsfall kan göra på endast 1 läsår), kommer du med det omdöme prövas i BF-urvalet.
    Du kan också prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt: om du gör högskoleprovet, kommer du prövas även i HP-urvalet också. Du kan prövas samtidigt i flera olika urvalsgrupper. Du behöver inte uppge i vilka grupper du vill prövas. Antagning.se kommer pröva dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas (se bara till att alla dina gymnasiala betyg, intyg och omdömen om studier på högre nivå än grundskola, finns att se på din inloggning på www.antagning.se - du kan annars själv ladda upp alla dokument där, om du sista kompletteringsdag ser att de inte är synliga på din inloggning).

    Liselotte