said
    Hej!
    Om man har läst ett år på ett folkhögskola innan man börjat gymnasiet och fick omdöme i tre kurser från folkhögskolan, och sedan börjat läsa vanlig program på gymnasiet och fick slutbetyg med alla ämne godkänd, vilka urvalsgrupp söker man till högskola/universitet?
    söker man i både urvalgrupperna BI -( Gymnasiebetyg utan komplettering) och BII (Gymnasiebetyg med komplettering) eller bara bara BI?

    • Milla : Håller med Annas svar (som finns nedan); beror på många olika "saker" - det är rätt komplicerat. Och det är Antagning.se som placerar i urvalsgrupperna; sökande behöver inte välja eller kryssa för vilka grupper de vill bli prövade i. Tips: gör Högskoleprovet för att prövas även i HP-urvalet!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Said, svårt att ge svar då jag inte vet om alla kurser som krävs för behörighet, även Särskild behörighet, finns i Slutbetyget från gymnasiet; om Ja, alltså, om alla kurser som krävs till högskoleutbildning finns med i Slutbetyget och eleven läst alla 3 år på gymnasiet - då borde hen prövas med de betygen i BI, direktgruppen.
    Sedan om hen genom komplettering höjt sitt meritvärde, då borde hen prövas också samtidigt även i BII, kompletteringsgruppen.
    Bäst är det att boka tid med SYV och visa alla sina betyg och få svar från SYV-en; eller så kan man söka till högskoleutbildning, så kommer Antagning.se placera i alla de olika urvalsgrupper där den sökande kan prövas; Antagning.se agerar alltid till den sökandes fördel (i de fall det är möjligt).