Ludvig
    Hej!

    Jag har tagit studenten från gymnasiet och funderar på att läsa några extra kurser på komvux som inte krävs för att vara behörig till den utbildning jag vill söka. Vilken urvalsgrupp hamnar jag i ifall jag är behörig till programmet på högskolan och har läst kurser på komvux som inte krävs för behörighet?
    • :

      Hej Ludvig!

      Läser du kurser på komvux som inte ger meritpoäng eller uppfyller behörighet för de utbildningar du vill söka så påverkas inte ditt meritvärde. Är du ute efter att höja ditt meritvärde är tipset att läsa meritpoängsgivande kurser och göra prövningar i kurser du redan läst, i betygshöjande syfte.

      Med vänlig hälsning,
      Brendan (ej SYV)

    • Anna : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller rätt svar på frågan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du fick rätt svar i kommentaren till din fråga. Det stämmer att nya kurser kommer påverka endast i 2 fall: om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. Har du redan max meritp., som är 2,5 kan du inte få fler. Läser du "onödiga" kurser på komvux, så får du mer kunskap och studievana, vilket är alltid bra, men formellt sett kommer det inte hjälpa dig att komma in på högskoleutbildning (på annat sätt än att du kan få högre resultat på högskoleprovet om du har studerat mer och kan och vet mer).
    Vänligen
    ANNA