Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    utan godkända betyg i engelska 5 och 6 kommer du få ut endast ett Studiebevis, som inte ger behörighet till högskola; du kommer sakna grundläggande behörighet och kommer därför om du gör ansökan till svenska lärosäten få svar OBEHÖRIG. Du kommer inte delta i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå och kommer inte prövas i någon urvalsgrupp, över huvudet taget. I kraven för gymnasieexamen kan du se att godkända betyg i eng 5 och 6 ingår som obligatoriska "moment".

    Du kan ta ditt studiebevis till komvux och göra planering mot examensbevis med SYV på komvux. Om du på komvux uppnår godkända betyg i eng 5 och 6, kommer du kunna ta ut examensbevis från komvux (om du även uppfyller alla de andra villkor). Med det examensbeviset kommer du troligtvis prövas i BII, kompletteringsgruppen - då du uppnår behöriget genom att komplettera dina gymnasiestudier på komvux.
    Mvh
    Mikael