Johanna

    Hej, med risk för att denna fråga är för bred, chansar jag att fråga ändå :). Jag har en bakgrund från bland annat butik och från huvudkontor som till viss del Visual merchandiser och vill nu inrikta mig på E-Commerce Visual merchandising. Här är ett exempel på jobb beskrivning ,https://www.studentjob.se/lediga-jobb/909584-h-m-online-sales-is-looking-for-e-commerce-visual-merchandisers-i-stockholm och denna artikel som förklarar mer i detalj, https://www.dynamicyield.com/article/online-visual-merchandising-tactics/. Problemet är att jag inte alls hittar passande utbildningar, då jag inte vet vad jag ska söka på? Då det inte är varken renodlad e-commerce eller renodlad visual merchandising. Är jätte tacksam om ni kan hjälpa mig i denna djungel :). Med vänlig hälsning, Johanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    titta gärna på följande utbildningar:
    utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/salj-marknadshogskolan/online-merchandiser-salj-och-marknad
    och även på de andra yrkeshögskoleutb.i listan på Yhguiden.se/resultat?Education.text=e-com

    men det finns inte så många utbildningar i Sverige som heter just Visual Merchandiser,
    I listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=visual+Merchandiser ser du 3 stycken Yrkeshögskoleutbildningar. Kika gärna på alla de 3 också.
    Det är totalt mindre än 20 yrkeshögskoleutbildningar som mer eller mindre passar in på dina önskemål (i alla fall som jag ser det och vad jag känner till). Och du kan söka till alla dem alltså till samtliga yrkeshögskoleutbildningar - samtidigt. Det är som tur är, så att det går att söka till obegränsat antal yrkeshögskoleutbildningar (och samtidigt också söka utbildningar i andra skolformer, som t.ex högskola-universitet, KKU, folkhögskolorna m.fl) och man kan komma in på flera olika utbildningar (ibland även på många olika samtidigt) och om så blir fallet kan du välja sen vilken eller vilka av de du vill läsa.

    Det finns exempel på att man läser 2 och ibland även 3 olika utbildningar samtidigt eller en efter den andra, alltså i följd. Om det inte finns en utbildning som motsvarar dina önskemål, så kanske du behöver läsa 2 eller 3 olika utbildningar (samtidigt eller en efter den andra).

    Du kan också se om du finner ngt av intresse för dig i yrkesbeskrivningen - yrke/e-commerce-manager - yrket är i Sverige icke-reglerat och varje arbetsgivare får fritt avgöra vilken utbildning eller arbetslivserfarenhet de tycker man ska ha för att få jobbet eller uppdrag inom det yrket. På det sättet blir det extremt svårt att råda ang.utbildningsvägar - därför att olika arbetsgivare kan tänka olika. Utbildningar inom yrkeshögskola kan vi dock varmt rekommendera, bland annat på grund av de tas fram i nära samarbete med branscher och inkluderar ofta rätt mycket LiA (Lärande i Arbete, praktik) och många får jobb på eller via sina LiA-platser.
    Om du inte hittar ngn utbildning som matchar (exakt) den kompetens som du vill uppnå, så kanske du kan ha utbildning som Grund och komplettera med självstudier.
    Kika även på yhguiden.se/utbildning/berghs-school-of-communication/growth-marketer-berghs - OBS! den här utbildning tar ut studerandeavgift.