Leah

    Hejsan Jag ska nu söka till universitetet och skulle behöva lite hjälp. Jag vill ha ett yrke där jag träffar barn och ungdomar, men vill mest jobba med ungdomar. När jag gick i gymnasiet så hade vi personal som gick på rasterna och pratade med oss elever och spela kort och annat. Vet du vilken utbildning eller yrke det är? Har även en annan fråga om vad skillnaden är mellan fritidsledare och fritidspedagog? Jobbar man på samma ställen eller är det olika yrken och olika arbetsplatser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Leah,
    "personal som gick på rasterna och pratade med oss elever och spela kort och annat" tror jag är Skolvärd/skolvärdinna. Läs om detta yrke på framtid.se/yrke/skolvärd
    Om yrket fritidsledare kan du läsa på framtid.se/yrke/fritidsledare och utbildning finns på folkhögskolorna.
    Om yrket fritidspedagog kan du läsa på framtid.se/yrke/fritidspedagog och utbildning kan finnas inom olika skolformer, bl.a på högskolor-Universitet. Fritidspedagog kan också kallas för "fritidslärare". De kan också ibland arbeta som utomhuspedagoger.
    Det finns också ett ganska "nytt yrke" - Lärarassistent. Utbildning finns inom yrkeshögskola. Några exempel på yh-utb.till lärarassistent:
    lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-inkludering
    xenter-botkyrka/lararassistent
    nackademin/lararassistent
    Titta också gärna på yrkespresentationen Lärare i fritidshem.

    Att specifikt satsa på att utbilda sig till Skolvärd/skolvärdinna  är svårt. Kan vara svårt att hitta en utbildning som leder till det yrket. Utbildningar kan dyka upp som tillfälliga projekt eller inom folkhögskola. Men det är också få tjänster som utannonseras: behovet finns men inte resurser/pengarna. Det är långt ifrån alla skolor som har en skolvärd/värdinna (tyvärr).

    Yrken (bland annat olika skolyrken) kan ibland "gå in i varandra" (gränserna kan vara mer eller mindre "flytande") och reglerna ändras över tid. Det är inte så länge sedan som krav på Lärarlegitimationer infördes. Läs också om legitimation för arbete på fritidshem.  Men när det är personalbrist, så kan även obehöriga få anställning.
    Tips! läs jobbannonser/platsannonser (alltså annonser om lediga jobb) och se vilka kompetenser som efterfrågas. Ta kontakt med studievägledare på de ställen där relevanta utbildningar ges (de är experter på sina egna utbildningar). Ta kontakt med fackföreningar som organiserar skolpersonal och fråga vad de har för tips och råd att ge.
    Tänk på att du kan söka till många olika utbildningar samtidigt, t.ex kan du söka till folkhögskola, yrkeshögskola och högskola/universitet samtidigt och kan också bli antagen till flera olika utbildning samtidigt - då har du möjlighet att välja vilken utbildning du vill gå.

    För en mycket ung person, som du är, som har väldigt många år kvar till pension, skulle jag rekommendera att fundera på att bli Lärare med behörighet att undervisa (läsa lärarprogrammet och få ut lärarexamen och sedan lärarlegitimation). Undervisning är det "centrala"/viktigaste inom skolan. De övriga verksamheter som fritidshem eller vara "övrig skolpersonal" kommer i skymundan när undervisning övergår till distans (det som hände pga covid-19) eller när det blir mycket ont om resurser. Som utbildad lärare kan man jobba som fritidspersonal eller som "övrig skolpersonal" som t.ex skolvärd eller studiecoach men tvärtom blir svårt då regler införs att endast behöriga lärare får sätta betyg, t.ex.

    Studie- och yrkesvägledare