Elin
    Hej, jag går Sam beteende på gymnasiet och vill senare arbeta med psykiskt sjuka och kriminella människor på en högre nivå än psykolog. Vad kan jag bli och vilken utbildning ska jag gå på högskola/ universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ellinor!
    Psykolog http://www.framtid.se/profession/psykolog/ kan specialisera sig inom olika områden, t.ex. att arbeta med tungt kriminellt belastade personer. Man kan med grundutbildning "psykologprogrammet" gå vidare till att bli forskare och på så sätt bli expert på ett visst område (sakkunnig).

    En annan väg att gå är att utbilda sig till läkare http://www.framtid.se/profession/lakare/
    och vidare till specialist - Psykiatriker. Grundutbildning till läkare är på 5.5 år på heltid. Sedan är det obligatorisk AT-tjänstgöring i minst 18 månader (ibland upp till 24 månader) och sedan ST-tjänstgöring i fem år för att bli specialist. Det tar, alltså, minst 12 år efter gymnasiet för att bli Psykiatriker.

    Det är de två olika vägar som jag kan rekommendera dig "på raka arm".
    Men jag ska också samråda med en expert - en sakkunnig på område och återkommer (förhoppningsvis inom ett par dagar).

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare