Oskar
    Hej! I framtiden skulle jag vilja jobba med något inom management, ledarskap, personal eller organisation. Jag funderar på att antingen läsa till företagsekonom/civilekonom eller personalvetarprogrammet etc. Är det någon av utbildningarna som ger en bredare grund till management eller räknas som mer attraktivt för en arbetsgivare? Kan lönen skilja sig beroende på vilken utbildningar man gått, trots att man jobbar inom samma område? Stämmer det att t.ex. en civilekonom kan "avancera" mer i karriären jämfört med en vanlig personalvetare?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    då yrken inom de områden som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade (arbetsgivare får anställa vem hen vill), är det mycket svårt att ge svar på dina frågor.
    Jag tänker så här: många ggr säger man att "ekonomin är Överordnad" (har man inte råd att göra ngt., då kan man inte göra det ju! tyvärr... då är det mycket bra att ha bra ekonomisk grund (och detta även om man vill jobba med personal-frågorna). Känner personligen några som jobbar med personalfrågorna fast de är utbildade ekonomer (med kompletterande utbildning: kurser i arbetsrätt).