Angelica

    Hej! Jag funderar på att studera till Apoteksassistent. Jag har dock hört att chansen att få ett jobb är större om man läser till Apotekstekniker. Jag har dock lite svårt att studera 1,5 år så jag undrar om jag kan bygga på den assistenutbildningen med själva recepthanteringen så man kan få jobba med den delen också? Då kanske jag hinner göra båda på ett år tänker jag. Jag funderar även på att studera till Optikerassistent. Vilken av de utbildningarna ger mig störst chans till jobb? Är någon av dem bättre om man vill kunna jobba lite på distans? Finns det någon annan liknande utbildning som är på ett år och på distans som ni kan rekommendera? Mvh Angelica

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica!

    Bra att du i din kommentar förklarade att du i din fråga menar utbildning hos Humanistiskt lärcentrum. Eftersom det är deras utbildning du vill gå, så tycker jag du bör söka svar hos den skolan om vilka påbyggnadsmöjligheter som finns efter deras utbildningar.
    Inom yrkeshögskola så finns det utbildningar till Apotekstekniker, vilket du redan känner till förstår jag utifrån din fråga.  Ingen av de yrken finns det någon legitimation att söka inom eller någon sort "cetrifiering", utan det blir upp till en arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet, vilket gör det väldigt svårt att råda ang.vilken utbildning som du bör gå för störst chans att få jobb (olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika).
    Om det blir många avhopp från yrkeshögskoleutbildningen till apotekstekniker, så kan det ev.hända att de kan ta in i "senare del av utbildningen" på de meriter som du har (dina tidigare utbildningar och din tidigare arbetslivserfarenhet) men det är inget jag kan på förhand lova. Du har möjlighet att kontakta utbildningsanordnare och få svar direkt från dem.
    Några exempel på yh-utbildningar till apotekstekniker:
    yrkeshogskola/apotekstekniker-lernia-sundsvall
    Lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker

    Många gånger kan arbetsgivare erbjuda utbildningar efter anställning, på eller via arbetsplatsen, om de tycker att en anställd är "mycket bra" men saknar viss kompetens, då är arbetsgivare ofta villiga att lägga tid och pengar på att ge utbildning på arbetsplatsen (fortbildning eller arbetsplatsförlagd utbildning, alternativt köpa utbildning för en anställd). Det är dock inget vi här på FRåGA SYV kan lova dig. Det gäller att "av egen maskin" lyckas få en anställning och "visa framfötterna" för att få arbetsgivaren att vilja satsa på just dig.

    • : Tack för svaret! Jag ska kolla med skolan.
    • Julia : Ja, gör det och lycka till!