Yunis

    Jag vill bli företagare, men samtidigt vara attraktiv på arbetsmarknaden då jag inte kommer starta företaget för ens om 10 år. Jag är intresserad av de flesta industrier.

    Exempel 1: Plugga högskoleingenjör inom bygg och jobba lite för sedan starta eget.

    Exempel 2: Plugga ekonom, jobba lite och sedan starta revisorbyrå eller liknande

    Kriterier som är viktiga för utbildningen jag söker:

    - Utbildningen ska ge hög lön - Utbildningen ska göra mig attraktiv på marknaden

    - Utbildningen ska vara så kort så möjligt för att snabbt kunna bygga kapital och erfarenhet.

    - Utbildningen/Erfarenheten ska ge en bra grund för att kunna starta eget.

    - Industrin som utbildningen är relevant i ska ha goda framtidsutsikter.

    Vilken utbildning passar bäst in på de kriterier jag nämnt ovan?

    • Anna :

      För att starta och driva ett eget företag är det viktigaste: att du kommer på en idé (vad företaget ska syssla med) som är hållbar, realistisk och genomförbar. Som egenföretagare måste du själv skaffa dig betalande kunder för att företaget ska gå runt ekonomiskt. Det finns ingen utbildning som garanterar att man hittar just den "idén" som kommer att hålla i längden. Finns exempel på att personer med mycket kort utbildning, t.ex med endast grundskoleutbildning, driver framgångsrika företag. Med det sagt, vill jag inte avråda från att skaffa sig utbildning. Egnaföretagare behöver kunna så mycket som möjligt både inom ekonomi, inom kundhantering/relationer och inom den branschen där företaget finns inom. Men en och samma person kan sällan bli expert inom flera områden, därför anlitar företagare experter som hjälper dem inom vissa specifika kunskapsområden (men då måste man kunna betala för att experter lär inte vilja jobba gratis).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Du ger i din fråga följande exempel:
    1. Högskoleingenjör
    Det krävs 3-årig utbildning på högskolenivå. Du måste vara behörig, konkurrera om utbildningsplats och komma in. Sedan läser du 3 år på heltid. Det finns mängder av olika program som leder till yrket "högskoleingenjör"; utbildningar har olika inriktningar/innehåll. För behörighet behöver du examen från gymnasiet och godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6 samt i fysik2, kemi1 och matte 4. Men "bara för att" man är behörig, betyder det inte att man garanterat kommer in. Till de utbildningar som brukar leda till jobb finns det ofta tuff konkurrens. Så, det gäller att vinna i konkurrensen och lycka skomma in! Och det är bara början... för att sedan ska man också klara av hela utbildningen, vilket inte alla gör. Det är inte alls ovanligt att inte klara av kraven på högskoleutb.och tvingas att sluta, tyvärr. :(

    2.Plugga ekonomi.
    Ekonomi kan man plugga på olika ställen, inte bara på högskolor/universitet. T.ex finns det gymnasiala och yrkeshögskoleutbildningar inom ekonomi. Det finns många utbildningar och de är olika långa och olika svåra att komma in och läsa på. Kika gärna på framtid.se/yrke/ekonomiyrken

    Du nämner också ett antal kriterier och ber om svar vilken väg som snabbt skulle leda till att du får hög lön mm. Men det är tyvärr omöjligt att svara på. :( T.ex ingen visste att Covid-19 skulle drabba oss alla! Branscher som Hotell-restaurang och Evenemang som blomstrade innan, gick det snabbt utför - för. Tyvärr. Och vem kunde på förhand förutspå det?
    Vad som inträffar i framtiden vet vi på FRåGA SYV inte ngt.om. Och jag tror inte ngn kan ge dig några garantier. Du får helt enkelt satsa på det som du tror mest på. Vad jag tror mest på och vad du tror mest på ... - om vi tänker olika, vem har "rätt"? Du känner dig själv och vad du vill göra och vad du tror du kan klara av, och jag gör inte det.

    Tips! boka tid med SYV på din skola eller på vägledningscentra i din kommun: då kan ni genomföra en serie av vägledningssamtal som förhoppningsvis leder till att du kan bestämma dig om vad du vill satsa på! Ingör samtal med SYV-en läs gärna på om olika yrken och olika utbildningsalternativ, då behöver SYV-en inte spendera tid på att "informera dig" om vilka yrken som finns och vad olika utbildningar går ut på, utan ni kan utforska hur du tänker, vad du är bra på och vad du vill bli ännu bättre på och hur du kan bli det!

    Liselotte