Sofia
    Hej!

    Om man jämför Beteendevetenskaplig examen och Socialpedagog - vilken av dessa två är ”bäst” att ha när man söker jobb?
    Ex. Jobb inom socialtjänsten, kurator, Familjehemskonsult eller olika chefsbefattningar.

    Med vänlig hälsning, Sofia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du är intresserad av följande yrken/jobb:  Jobb inom socialtjänsten, kurator, Familjehemskonsult eller olika chefsbefattningar.
    Kurator är det nästan alltid grundutbildning till Socionom som krävs, alltså ska man ta examen från socionomprogrammet, som är 3,5 årig högskoleutbildning som ger yrkesexamen.
    Och även familjehemssekreterare är nästan alltid i grunden en socionom.

    Chefsbefattningar kan man få med vilken utbildning som helst - här beror det på om någon chefs-tjänst blir ledig och möjlig att söka + om just du kommer att anses "mest passande" för just den tjänsten: här brukar arbetsgivare lägga stor vikt hos den erfarenheten/arbetslivserfarenheten man har + dina personliga egenskaper.

    Jobb inom socialtjänsten
    Är det Socialsekreterare du tänker på i så fall? Även här är socionomexamen oftast ett krav som ställs av nästan alla arbetsgivare. I annonser brukar det stå "socionomexamen eller motsvarande". När man frågar vad "motsvarande" kan vara, brukar man få svar "alla intresserade får söka så får vi se vad de ha med sig i bagaget"; alltså lyckades vi inte få svar ang. vad "motsvarande socionom" skulle kunna vara för utbildning.

    Du nämner beteendevet.examen och socialped.utbildning i din fråga.
    Beteendevetare kan man bli med flera olika inriktningar och utbilda sig till socialpedagog kan man i flera olika skolformer: folkhögskola, högskola och yrkeshögskola. Men du kanske endast är intresserad av högskole-/universitetsutbildningar? I så fall är det socialped.programmen på t.ex Högskolan Väst, Malmö- och Linnéuniversitet som du får kika på.
    För att jämföra olika högskoleprogram, bl a vad gäller möjlighet till att få jobb efter utbildningen, rekommenderar vi att läsa information på utbildningens egen hemsida och ställa frågor till studievägledare som jobbar på just den insituttionen (alternativt till de centrala studievägledare som finns på samma lärosäte, där utbildning ges).

    • : Jag kom in på första handsvalet som folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap att min andrahandsvalet ströks bort (Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet) i Malmö universitet. Kan jag då tacka nej på min första utbildningsplats efter 2:e? urvalet
    • : Jag kom in med studieomdöme med utmärkt studieförmåga (4 av 4).
    • Anna :

      Tacka Nej till en utbildningsplats får man givetvis göra, det är ju frivilligt att studera. Oavsett vilken urvalsgrupp du kom in i - har du rätt att avstå från studier. Bra att tacka Nej till studieplats så fort som möjligt för då kan någon från RESERV få din plats och blir väldigt glad!
      Om du menar att du i stället vill komma in på ditt andrahandsval, då bör du snarast göra SEN ANMÄLAN. Just den utbildningen, ser jag, är öppen för sen anmälan (uppgift från 24 juli 2020). När man gör Sen Anmälan, spelar det ingen roll hur Höga betyg man har, utan endast att man är behörig och "först-till-kvarn" principen gäller, alltså bra om du gör ansökan snarast.
      Du kan också ringa till Antagning.se och samråda med dem; tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar.