Marina
    Hej vilken utbildning ska man läsa och funkar om man vill bli privat rådgivare inom bank. Syftar på yh utbildning. Förutom bank-förändrings rådgivare eftersom utbildningen e alldeles för långt bort.....
    är det bara den som funkar?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Mitt råd är att du vänder dig till bankerna och frågar vilken utbildning de kräver för att kunna anställa som privat rådgivare. Så vitt jag vet, är det i första hand civilekonomprogrammet och i andra hand kandidatprogrammet i ekonomi som brukar krävas, alltså minst 3-årig högskoleutbildning.
    Men fråga gärna på bankerna, för det är de som "sitter inne" med svaret på den frågan.
    Yrket som du är intresserad av är icke-reglerat, alltså finns ej (i alla fall i Sverige) strikta krav, generellt, utan varje arbetsgivare får bestämma själv vilken utbildning de kräver eller accepterar för att kunna anställa.
    Mvh
    L.

    Liselotte