Nova
    Hejsan! Jag är intresserad av att bli textilslöjdslärare, helst på grundskolenivå (åk 1-6) och kan även tänka mig att jobba på fritidshem. Vilken/vilka utbildning(ar) tror Ni är rätt för mig?
    Jag har tidigare varit intresserad av konstfacks utbildning bild och slöjdlärare men är inte ett dugg intresserad av att ta en trä/metallslöjds kurs. (Jag kan alltså tänka mig att jobba åk 7-9 också men det verkar som att jag MÅSTE ta träslöjd då för att få en licens och det är inte alls i mitt intresse.)
    Jag kommer ihåg att på min låg/mellanstadieskola hade vi en textilslöjdslärare och en träslöjdslärare, de jobbade alltså bara som ämneslärare men nu när jag googlar tycker jag att det är svårt att se hur man skulle bli ämneslärare på låg/mellanstadie nivå.
    Tacksam för svar//Bild och Form elev

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nova,
    läs gärna info på Framtid.se/yrke/textilslojdlarare där det bl.a uppgifter finns om vilka utbildningsvägar som kan leda till det yrket. Det är rätt svårt att nämna alla de olika vägar till det yrket och alla de möjliga utbildningar. För det första så kommer utbud fastställas till 16 mars då ansökning öppnar inför HT21 till svenska högskoleutbildningar - och nya program kan då dyka upp och de nuvarande kan ha förändrat innehåll och förändrade behörighetskraven.
    Lärare i fritidshem kan inom sin utbildning ha olika "tilläggsämnen", och det kan skilja sig från en lärarhögskolan till en annan - vilka fördjupningar/tillvalsämnen man kan ha. Och det kan förändras över tid - alltså bli annorlunda inför nästa utbildningsstart.

    Mitt råd är att du tar kontakt med studievägledare på de lärarhögskolorna där du vill läsa - detta om du ej hittar info på skolornas webbplatser.

    Hänvisning/lästips:
    studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden