Saga
    Hej! Jag undrar vad man utbildar sig till om man jobbar med genteknik och experimenterar med hur genteknik kan hjälpa mot sjukdomar osv i framtiden? Jag läser naturprogrammet just nu så förstår att det är rätt väg i alla fall, men senare då?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    vi tillfrågade några sakkunniga och här nedan kan du läsa deras svar:

    - Jag skulle rekommendera kandidatprogrammet Biovetenskap - Molekylär biodesign.https://www.his.se/utbildning/biovetenskap/biovetenskap-molekylar-biodesign-bimpg/

    - Biovetenskap- Molekylär biodesign är ett unik program, vi jobbar nära genteknik och som man kan se i vår introduktions film (länk) så får vi jobba med den senaaste tekniken! I en kurs jobbar vi med CRISPR som är världens största genmodifikations verktyg :D

    Högskolan i Skövde har även mycket forskning kopplat till detta!

    Ett ytterligare plus är att vi jobbar väldigt mycket i labbet så man lär sig genom både teori och praktik :D

    https://www.his.se/utbildning/biovetenskap/biovetenskap-molekylar-biodesign-bimpg/ -- Skickar med en länk till vår program sida så kan hen läsa mer där :)

    - Jag rekommenderar antingen någon bioteknikutbildning eller en kandidatutbildning i molekylärbiologi med en master i genetik/molekylärgenetik.

    - En kandidat och sedan mastersxamen i Molekylärbiologi är ett bra val om man vill kombinera genetik/genteknik och medicin. Om det är mer ”teknik” som är intressant, kan man också läsa Bioteknik eller Medicinsk teknik. Biomedicin eller Biokemi kan också vara alternativ.

    - ... det finns flera olika banor som studenten kan ta. Och det är nyttigt för forskargrupper och genteknikföretag att samla kunskap från flera olika utbildningsbakgrund. Eftersom forskningsfrågor på den nivå börjar bli så komplicerade så är teamarbete ett måste.
    Kandidatprogrammen som kan vara relevanta: Biologi/molekylärbiologi. Biomedicin. Civilingenjör i molekylär bioteknik.
    Dessa 3 täcker kunskapen om molekylära processer, experimentellt arbete och bioinformatik, men bidrar inte med så mycket kunskap om sjukdomar.
    Sedan finns det också viktiga grupper från läkarprogrammet och veterinärprogrammet som bidrar med kunskap om sjukdomar, men där det krävs att studenten själv visar mer intresse för genetik/molekylärbiologi i form av fristående kurser eller praktik hos relevanta forskargrupper.

    - Det finns flera utbildningar som t.ex ingenjör/naturvetare som skulle passa (https://teknat.uu.se/utbildning/ ). Inom medicin finns kandidatprogrammet i biomedicin (www.medfarm.uu) och ett annat bra alternativ om man tycker det är intressant med medicin är läkarprogrammet.

    - Om man vill arbeta med genteknik i framtiden föreslår jag att välja antingen Civilingenjörsprogrammet i Bioteknik där det finns profilinriktning mot bl.a Medicinsk bioteknik https://www.umu.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-bioteknik/ eller Kandidatprogrammet i Life Science https://www.umu.se/utbildning/program/kandidatprogrammet-i-life-science/ där man under sista året kan välja kurser med inriktning mot genetik och molekylär genetik. Efter kandidatexamen finns det möjligt att söka vidare till Masterprogrammet i molekylärbiologi: https://www.umu.se/utbildning/program/masterprogrammet-i-molekylarbiologi/

    Mvh

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej igen,

    se info på programsidor:

    Biomedicinska analytikerprogrammet, Inriktning Fysiologi, 180 hp

    Biomedicinska analytikerprogrammet, Inriktning Laboratoriemedicin, 180 hp

    Där finns både utbildningsplanen och även under fliken ”Upplägg” så finns vardera inriktnings programöversikt där man ser upplägget på kurserna.

    Vill man läsa mer detaljerat innehåll i någon kurs så finns kursplan att söka fram här:

    https://www.oru.se/utbildning/jag-ar-student/kurs--och-utbildningsplaner/kursplaner/

    Förhoppningsvis kan någon av dessa vara ett program som lockar- och som eleven tycker verkar intressant.

    Studie- och yrkesvägledare