Jenny
    hej!
    Jag har gått tre år på gymnasiet på fordon och transport programmet. Jag fick dock bara samlat betygssokument och ingen examen.
    Just nu jobbar jag med djur och vill fortsätta med det. Senare vill jag starta eget lantbruk.
    Har sökt in på en utbildning för vuxna i Vreta. Men min kommun godkände inte ansökan eftersom jag inte är 20. (Jag blir 20 november 2015)
    Har sökt runder och det står att man kan komma in på en yrkeshögskola om man har relevant erfarenhet. Är det så?
    Vill komma in på lantbruks utbildning och jobbar på mjölkgård nu.
    Mvh Jenny Söderlund

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jenny!

    Ja, det stämmer att du kan komne in på en yrkeshögskoleutbildning. Formellt sett så bör man ha Gymnasieexamen (eller Slutbetyg) men i praktiken så kan man komma in på just yrkeshögskola även om man har ett Studieintyg (Studiebevis eller Samlat Betygsdokument).

    Du skriver inte var i landet du bor, bara att du sökte till Vreta. Jag vet inte om du kan flytta för att gå utbildning, därför är det lite svårt att föreslå konkreta utbildningar för dig att söka.

    Se om någon av de här utbildningarna verkar vara intressant: http://www.yhguiden.se/utbildning/stora-segerstad-och-varnamo-yrkeshogskola/driftledare-lantbruk
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vretagymnasiet/driftledare-lantbruk1

    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Du kan söka till flera olika yrkeshögskoleutbildningar (obegränsat antal) och samtidigt även söka via Komvux i din kommun. Du blir 20 år i år, vilket betyder att du från 1 juli 2015 "tillhör" Komvux och kan gå utbildningar där. Jag skulle dock inte hoppas jättemycket på att få en plats via Komvux i en annan kommun än din "hemkommun" = folkbokföringskommun. Detta pga Interkommunal ersättning är en dyrbar affär för din kommun och det kan helt enkelt vara så att din kommun inte har råd att betala för din utbildningsplats. Detta skriver jag för att förklara varför jag tycker att du bör, förutom utbildning via Komvux, även söka utbildning på en Yrkeshögskola och t o m flera olika yrkeshögskoleutbildningar. YH söker du till varje skola direkt och kan t o m bli antagen till flera olika YH samtidigt. I så fall väljer du sedan vilken du vill gå och tackar Nej till de andra utbildningsplatserna.

    Önskar dig stort lycka till! Du får hemskt gärna återkomma och berätta hur det går! Jag skall hålla tummarna för dig!
    Bästa hälsningar
    Anna