Sara

    Hej jag läste till undersöktiska på gymnasiet. Jag klarade inte alla kurser bland annat engelska grund . Jag löste sen upp alla andra kurser utan om engelska grund på komvux. Jag undrar vilka ut utbildningar jag kan läsa till i framtiden.

    • SYV-besökare :

      Söka kan du till alla utbildningar som du vill komma in på. Men att komma in, bli Antagen är en annan sak.

      Jag tänker på anledning till varför du inte fick godkänt betyg i engelska grund. Kan det vara så att du kanske har dyslexi? eller ngn annan särskild svårighet vad gäller lära dig ett språk? I så fall kan du behöva och ha rätt till speciella insatser, som undervisning i en liten grupp eller individuellt med en specialpedagog.
      Mitt råd är att du bokar tid med SYV och Kurator på komvux och tar upp frågan om dyslexi-utredning. Prata med SYV-en på komvux också om vilket yrke du vill jobba inom och om det blir möjligt att få relevant utbildning utan att du lär dig mer engelska än du kan idag.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    att inte ha gymnasiala (godkända) betyg i engelska är ett stort problem vad gäller komma in på en eftergymnasial utbildning. Högskola/universitet är i så fall uteslutet helt.

    Om man saknar godkänt betyg i engelska grund, är man inte behörig till ens gymnasiala utbildningar. På undantag kan man tas in på gymnasiet men ej uppnå kraven för examensbevis.

    Jobb som undersköterska , omsorgsassistent, personlig assistent eller som medarbetare inom hemtjänst kan man dock få, även om man inte uppnådde kraven för examensbevis VO och fick endast gymnasieintyg (vilket jag tror du fick).
    Att läsa ngn utbildning på eftergymnasial nivå går nog i detta fallet inte.
    Att läsa någon ny utbildning på gymnasial nivå kanske man kan (på undantag, men egentligen får man inte "gymnasiekompetens"). Om du vill studera - titta i första hand på utbildningar inom folkhögskola
    Kanske kan ngn utbildning inom yrkeshögskola också vara aktuell, men det är tveksamt (pga yrkeshögskola är eftergymnasiala utbildningar och man ska ha lägst godkänt betyg i första kursen på gymnasiet, som heter Engelska 5 men helst också i Engelska 6).