jag vet
    Hej!

    Jag ska välja utbildning nu i vår och har ett stort intresse för kreativt skrivande som jag gärna skulle vilja jobba med i framtiden. Med "kreativt skrivande" menar jag skrivandet av krönikor, reportage, dikter, noveller, osv.

    Jag funderar på att läsa språk på universitetet, men är rädd att det kommer stänga dörrarna för arbete med kreativt skrivande eftersom en journalistutbildning kanske är den självklara vägen dit. Min fråga är därför om det går att arbeta med kreativt skrivande professionellt om man pluggar språk, och vilken utbildning som krävs om det inte går?

    Tacksam för svar!!
    • Anna : När du skriver "pluggar språk" menar du svenska, engelska, dataspråk (programmeringsspråk), moderna språk, latin? Det finns så många olika typer av språk, så du får gärna förklara vad just du just i din fråga menar med att "plugga språk". :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du skriver om att du vill jobba med skrivandet av krönikor, reportage, dikter, noveller, osv. Titta gärna på följande yrkespresentationer:
    Krönikör, och "liknande yrken" (yrken kan likna varandra på olika sätt):

    Bloggare

    Byakorre

    Filmkritiker

    Kommunikatör

    Kulturkommunikatör

    Levnadstecknare

    Multijournalist

    Politisk redaktör

    PR-konsult

    Presskommunikatör

    Resejournalist

    Samlevnadsexpert

    Skribent

    Skrivtolk

    Talskrivare

    och
    Journalist / Reporter, Poet, Författare och Manusförfattare samt en samlingspresentation av Språkyrken.

    De yrken du nämner i din fråga och även de flesta av "liknande yrken" är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivarna får anställa eller ge uppdrag till vem de vill (för att det inte finns krav på en viss utbildning, legitimation, diplom eller dylikt). Och detta gör det oerhört svårt att ge råd kring utbildningar som kan leda till att man kan få jobb eller uppdrag inom de yrken.
    Men titta gärna på yrkeshögskoleutbildningar till Manusförfattare, se exempel på en sådan utbildning, snabblänk nedan:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare

    Du får också gärna kika på fler yrkeshögskoleutbildningar (kvalificerade eftergymnasiala utbildningar men som inte ges på högskolor/universitet utan av olika - godkända av Myndigheten för yrkeshögskolan - utbildningsanordnare); se några exempel nedan:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatör

    Varför jag vill råda dig att titta på yrkeshögskoleutbildningar är för att just den typen av utbildning får starta endast om bedömning har gjorts att just den kompetensen kommer bli efterfrågad på arbetsmarknaden; minst 90% av de som tar examen från en yrkeshögskoleutbildning jobbar kort tid efter avslutad utbildning och de flesta inom "rätt yrke", alltså arbetar med det som de studerade på sin yrkeshögskoleutbildning.
    Däremot är universitets-/högskoleutbildningar och andra typer av utbildningar (t.ex många privata utbildningar) är inte så mycket arbetsmarknads-"orienterade" utan de utbildar inom de områden där folk vill utbilda sig inom och det finns därför ganska stor risk att gå arbetslös efter sin utbildning eller jobba med någonting helt annat. Givetvis finns det många universitetsutbildningar som leder direkt till anställning (det gäller t.ex för de som utbildar sig till läkare, lärare, barnmorskor, sjuksköterskor - bara för att ta några exempel). De som läser språk på universitetet (förutom de som läser för att bli Språklärare) är inte alls garanterade anställning eller ens några uppdrag efter sin utbildning.