Gäst
    Hej, jag undrar vilken utbildning krävs för att jobba med byggnadsbesiktningar?
    Tack på förhand för ett utförligt svar med många tips och förklaringar!
    G.S. :)
    • SYV-besökare : https://www.sp.se/sv/units/risecert/Sidor/default.aspx
    • : Certifierad besiktningsman blir en lämpligast genom SBR (Sveriges Byggingenjörers Riksförbund). De har en mängd olika utbildningar såsom t.ex. entreprenadbesiktningsman. Det finns en mängd olika grunder och erfarenhet men det finns listat på sbr.se. Bland annat finns krav på utbildning/branscherfarenhet, kunskap inom entreprenadbesiktning etc. Det är RISE tillsammans med SBR som har utarbetat kravspecifikationen.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det finns ingen formell utbildning, som är "ett måste". Det är inte heller generella formella krav på besiktningsmän.

    Det finns kurser hos tex SBR. http://sbr.se
    Grundkravet är där att man är byggingenjör. "Vem som helst" kan egentligen besiktiga byggnader. Det svåra är att få en försäkring som kommer att gälla om ngt går "snett". Det bistår SBR med.

    Ett annat alternativ
    Möjligen går det att få jobb hos tex Anticimex  som kanske anställer egna besiktningsmän.

    Vänligen
    ANNA
    P.S: länktips - Info om frivillig certifiering för olika sorters besiktningsmän
    http://sbr.se/sok-besiktningsman/overlatelsebesiktning/
    http://sbr.se/sok-besiktningsman/entreprenadbesiktning/

    Hej igen, jag vill påtla följande som kanske kan bli av intresse för dig... KVALITETSANSVARIG/KONTROLLANSVARIG vid byggarbete - är kanske en yrkesroll som kan vara lämplig att kika på.

    Byggherren ska utse en KA (kvalitetsansvarig-kontrollansvarig) för varje byggprojekt som kräver bygganmälan.

    KA måste ha tillräcklig kunskap och erfarenhet för att uppfylla gällande tekniska egenskapskrav. Hen ska även närvara vid byggsamråd, besiktningar och andra kontroller.

    I maj år 2011 gick rollen som kvalitetsansvarig över till kontrollansvarig. Rollen innebär större ansvar och närhet till byggprocessen än som der var innan maj 2011.

    Kontrollansvariga arbetar på uppdrag av byggherren. Byggherren har det yttersta ansvaret för bygget och kontrollansvarig är behjälplig. Hen ser till att nödvändiga kontroller görs för att följa kraven i bygglagstiftningen. Kontrollerna görs enligt en kontrollplan som upprättas för varje "byggnadsåtgärd".

    Om det handlar om stora byggprojekt, kan några kontrollansvariga utses för olika delar av projektet. Byggherren beslutar om vem som har samordningsansvaret.

    Men om Byggnadsnämnden inte anser att en kontrollansvarig behövs, kan byggherren själv bli godkänd som kontrollansvarig.

    Certifiering för KA

    En kontrollansvarig måste vara certifierad av godkänt certifieringsorgan. För att bli certifierad ska KA ha följande kvalifikationer:

    • Teknikisk utbildning
    • Erfarenhet av praktiskt arbete inom byggområdet
    • Kunskaper om bygglagstiftningen
    • Lämplighet för uppgiften

    Certifikatet gäller i 5 år från utfärdandet och kan sedan förlängas med 5 år i taget. Under tiden får KA med certifiering information om ändringar i regelverket som är av betydelse för behörigheten.

    • Ulla :

      Man kan också testa fråga RISE, Research Institutes of Sweden- kontaktuppgifter finns på sp.se/contact.

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    En besiktningsman ska var en därtill lämpad person med tanke på bla teknisk kunskap, beroende vilken disciplin man ska besiktiga tex bygg, ventilation, rör, styr, el, hiss samt vara opartisk. Grunden kan vara erfarenhet från byggen eller byggingenjör.
    Man behöver inte vara certifierad men det är önskvärt, då det är en ”kvalitetsstämpel”.

    Vilka vägar finns det?
     Antingen blir man medlem i SBR Sveriges Byggingenjörer - och då måste man vara utbildad ingenjör. Därefter går man SBR´s internkurs.

    Det andra alternativet är att man blir certifierad se länk, nedan.
    www.teknologiskinstitut.se. Det krävs rejält med relevant erfarenhet, som kan styrkas genom intyg, om man inte har ingenjörsutbildning.

    Hoppas att detta var svar på din fråga.

    Mvh

    • Saga : Kravet på besiktningsmannen är att denne är lämpad, enligt kapitel 7 i AB 04 och ABT 06. Det finns inget krav att en besiktningsman måste vara certifierad. Dock kräver många beställare att besiktningsmannen ska vara certifierad eller av SBR godkänd besiktningsman, vilket innebär att man gått kurser i entreprenadbesiktning samt skrivit godkänt på tentamen.
    Ulla SYV

    Hej, Det finns ingen skyddad titel för just besiktningsman, det ska vara en ”därtill lämpad person” - certifiering och godkänd besiktningsman är dock skyddat. Var god kika på sbr.se/expertgrupper/sbrs-expertgrupp-entreprenadbesiktning/hur-blir-man-entreprenadbesiktningsman.

    Med vänlig hälsning

    • Ulla :

      ”Besiktning skall utföras av därtill lämpad person” Den texten står i AB (Allmänna bestämmelser) 04 Kapitel 7 §7. Besiktning kräver ingen certifiering. Men för att kunna utföra en besiktning seriöst krävs ju erfarenhet från branschen, teknisk och juridisk kunskap. Jag rekommenderar därför SBR.s paket som slutar med att man blir certifierad. Det blir då en kvalitetsstämpel.

    • : Titeln besiktningsman är oskyddad och det finns ingen kravlista på utbildning eller krav på godkännande eller certifiering. Många, men långt ifrån alla, har någon form av ingenjörsutbildning. Inom just byggnadsplåt finns det några som gått direkt från produktionen till att bli besiktningsman. Man bör (så klart) ha mycket goda praktiska och teoretiska kunskaper inom det byggområde man avser verka inom samt goda kunskaper i entreprenadrätt och Teknisk AMA.