Sofie

    Hej! Jag är en kreativ person som gillar jobba med människor och har haft funderingar på att jobba med arbetsträning inom socialt företag och ihop med second hand och återbruk. Vilken utbildning är bäst lämpad för detta eller kan man jobba med detta som typ utbildad studie-och yrkesvägledare på arbetsförmedlingen/via kommunen eller via kyrkan? Har nämligen funderingar på att utbilda mig till det men vill ha möjligheter för socialt företag i framtiden när jag är lite äldre och mer erfaren :) Har även vart inne på socialpedagog och socionom men en socionom kanske inte främst jobbar så "hands-on" ? Sen är jag lite sugen på kurator eller diakon också för framtiden och då kanske det är bra tt ha en väldigt bred utbildning i grunden. Vad tror ni?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie!
    För att bli diakon krävs högskoleutbildning inom ett vårdande yrke, till exempel socionom, psykolog eller sjuksköterska. Därför måste du om du bl.a vill kunna bli en diakon, välja ett sådant yrke, alltså vårdande och utifrån dina andra önskemål och tankar, så tror jag det är i så fall socionomprogrammet som skulle passa bäst. Socionomprogrammet ger en mycket bred utbildning, efter vilken man kan jobba inom diverse olika branscher och med mycket varierande arbetsuppgifter. Kika gärna på Framtid.se/socionomyrken