Hanna
    Hej!

    Jag skulle i framtiden vilja jobba statligt, men är lite osäker på vilken utbildning jag ska välja. Jag skulle kunna tänka mig att t.ex jobba på skatteverket som handläggare. Jag vill gärna att utbildningen ska vara bred, men samtidigt leda fram till en bra arbetsmarknad. Har ni några förslag?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    det finns många olika Myndigheter i Sverige och handläggar-jobbet kan innebära många olika sorters arbetsuppgifter - Juristexamen brukar vara mycket gångbar, annats så är det en högskoleutbildning på 3 år /kandidatexamen/ som accepteras ofta.

     Om Skatteverker söker att anställa en Handläggare >> - uppger de allt som oftast följande:
        Kvar/önskemål:
    högskoleutbildning 3 år på heltid inom ekonomi eller juridik alternatvit annan aktuell och relevant yrkesutbildning eller har flerårig erfarenhet av administrativt, beslutsfattande och handläggande arbete; god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift; god förmåga att självständigt utföra utredningar och fatta egna beslut, stödja och samverka samt bidrar till en god arbetsmiljö; är ansvarstagande och tar tillsammans med teamet ansvar för att uppnå uppsatta mål; det är meriterande om man har flerårig erfarenhet av administrativt, beslutsfattande och handläggande arbete; man ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

    Juristprogrammet som leder till juristexamen - är en bred utbildning som ger många olika anställningsmöjligheter. Annars så kan man med vilken 3-årig högskoleutbildning som helst få jobb på en Myndighet, ex. på Arbetsförmedlingen, Migrationsverket eller Försäkringskassan.

    "Breda" högskoleutbildningar är bl.a Socionomprogrammet, Juristprogrammet, olika beteendevetenskapliga och samhällsvetenskapliga högskoleprogram.