Anonym

    Hej! Jag funderar på att jobba som byggnadsingenjör i framtiden. Jag vill ha ett yrke där jag kan jobba kreativt på kontor men även ha möjlighet att befinna mig ibland ute på byggplatsen. När jag läser om yrket finns det bara så många olika inriktningar och förstår inte riktigt vilken som skulle passa mig bäst, så skulle behöva en förklaring för de olika inriktningarnas typer av arbetsuppgifter. Det finns även många olika utbildningar för att bli byggnadsingenjör. Både på t.ex. yrkeshögskola på 2år eller universitet på 5år. Hur ska man tänka där? Vad är det för skillnad på de olika utbildningarna? Tack för hjälp på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,
    universitetsutbildningarna på 3 år eller på 5 år (för att bli högskoleingenjör respektive civilingenjör) ger djup och bred teoretisk grund men man blir sällan en specialist på ett visst specifikt område, utan man får senare, efter examen, profilera sig genom självstudier, kurser, arbetslivserfarenhet mm.
    Yrkeshögskola ger däremot en mer praktisk utbildning, där ofta även ganska mycket praktik ingår och man lär sig mer inom ett visst specifikt område, man blir alltså specialist men på ett begränsat område. Man kommer snabbare ut i arbetslivet efter en yrkeshögskoleutbildning. Vi ser allt oftare att folk med universitetsexamen söker till yrkeshögskola för att de ej kan få jobb för att de inte på ett praktiskt sett kan snabbt börja bidra på en arbetsplats.
    Ang.olika inriktningar, så är det väldigt många, precis som du skriver, och en allmän studievägledare kan inte förklara skillnader i detalj, för att hen är generalist och har övergripande kunskap om alla yrken och alla utbildningar. För detaljer kring en viss specifik utbildning börja med att läsa på utbildningens egen webbplats och kontakta sedan de som jobbar med just den utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare