Camilla
    Jag går nu sista året på gymnasiet, naturvetenskap, och har nu mindre än två veckor på mig att söka inte till universitet, vilket är min plan att göra nu till hösten. Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska välja!
    Jag vill arbeta med natur, klimat och miljö. Min dröm är bidra till en bättre värld, stoppa skövling av regnskogar och gärna rädda isbjörnar och utrotningshotade djur! Men även liknande saker mer lokalt. Jag är väldigt intresserad av organisationer som wwf, greenpeace och naturskyddsföreningen. Det ämne som mest intresserar mig i skolan har vart biologi. Men jag vet inte om biologiprogrammet är det mest passande. Det finns många utbildningar som låter intressant, t.ex miljövård och hälsoskydd, där går det in på lite mer politiska perspektiv. Lite hjälp hade verkligen uppskattats, känner mig stressad!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du ändå har en huvudinriktning inom naturvetenskapen - biologin, djur, natur!
    Det jag kan göra är att ge dig lite tips på olika skolor/program som ringar in ditt intresse - sen är det såklart svårt att välja när det står mellan många alternativ. Jag tycker dock att dessa tre länkar ringar in kärnan i ditt intresse.

    Kanske kan vara bra att boka tid med din Syv på skolan så ni kan ha ett levande samtal och lista olika utbildningars för- och nackdelar.

    http://www.slu.se/

    http://www.hh.se/utbildning/naturvetenskapmiljoochmatematik/programgrund/naturvardochartmangfald180hp.65438518.html

    http://www.hkr.se/sv/utbildningar/programsida/?pCode=ngbeg

    /Lena, Syv