Sandra

    Hej! Jag vill kunna kombinera mina egna erfarenheter i mitt framtida arbete men vet inte vilken utbildning jag ska välja. Jag vill kunna jobba med föräldrar och barn där missbruk finns i bilden. Inte med missbrukspersonen i sig utan de som lever eller har levt nära en. Jag själv har saknat stöd för det enskilde barnet innan barnet når 6-7 års ålder och hade önskat att det fanns någon att ställa frågor till, hur bemöter man sitt barn igenom sorgeprocessen över att (förhoppningsvis tillfälligt) förlorat sin andre förälder till något så komplext som missbruk? Hur ska man prata med barnet så nära sanningen som möjligt baserat på ålder? Jag vill kunna jobba stödjande och förebyggande, hitta en gemenskap med andra i samma situation samt hinna upptäcka normbrytande beteenden hos dessa barn och förhoppningsvis kunna fånga upp och hjälpa vidare till andra instanser vid behov exempelvis. Så, vad söker jag? Utbildningen får gärna finnas på distans. Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej  Sandra,
    de yrken som dyker upp i huvudet på mig när jag läser din fråga är
    psykolog och några socionom-yrken som t.ex familjebehandlare och kurator.
    För att i Sverige blir en psykolog måste man ta examen från psykologprogrammet och ansöka om legitimation hos soc.styrelsen.
    För att kunna jobba inom ngt av de socionom-yrken, är det som regel examen från socionomprogrammet (i grunden) som man måste ha. Sedan finns det många olika påbyggnadsutbildningar som bl.a kan leda till yrket samtalsterapeut.
    Du får också gärna se info om andra yrken på www.framtid.se bl.a kanske titta på yrket Kvinnojoursmedarbetare.

    Allmänt gäller: alla de behoven som finns i samhället "täcks" tycker inte alltid... allstå det är tyvärr mycket möjligt att en sådan stödjande funktion finns ej som ett yrke/anställning där man får månadslön, utan kan finnas som volontär-insatser inom olika föreningar och frivilliga stöd-grupper där man utövar insatser/stöd på sin fritid och ej får betalt för det; och i så fall kan inte ställas några strikta krav på vilken utbildning de personer ska ha - de ställer ju upp på sin fritid och tar inte betalt för det...
    Om du vill förändra den situationen och införa de stödjande funktionerna som idag inte finns - så tror jag du behöver ge dig in i Politiken (se yrket politiker).