Student

    Jag tog studenten 2020 och har läst en del olika kurser och delar av program på universitetet. Jag har väldigt svårt att bestämma mig vad jag vill plugga. Jag läser just nu termin 2 på kandidatprogrammet i biologi, men vet inte om det är vad jag vill göra. Jag kan dock inte välja så mycket annat då jag måste hinna läsa klart ett helt program innan min rätt till csn tar slut. Jag har tidigare läst de kurser som går på programmet nu på vårterminen, och jag har därför sökt kurser på distans, en i medicinsk teknik och en i medicinsk fysik. Jag känner att dessa kurser mer matchar vad jag vill jobba med i framtiden. Jag har dock tidigare avstått från att söka exemplelvis civiningenjör i medicinsk teknik eftersom jag inte vill jobba med att utveckla de tekniska delarna, utan använda mig av de och kanske utveckla medicin och behandlingar på annat sätt. (ex på labb, därav valde jag biologiprogrammet för att senare söka master). Jag är intresserad av ex röntgen och dess användning inom medicin. Jag har också funderat på sjukhusfysiker men det känns lite för "instängt". Min fråga är, kan jag gå kvar på biologiprogrammet och ändå jobba med medicinsk teknik/fysik i framtiden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tess,
    en intressant fråga du ställer men som också är ganska svår att ge svar på, tycker jag. Det jag kan svara på är att vissa yrken (i dagsläget 22 st.) är yrken där legitimation från socialstyrelsen krävs, däribland yrket sjukhusfysiker och därför är det extremt noga vilken utbildning man har om man vill ta ut legitimation som sjukhusfysiker och utan legitimation får man inte jobba, i alla fall inte som sjukhusfysiker i Sverige. Även röntgensjuksköterska är ett av de 22 legitimationsyrken och man måste ha examen från röntgensjuksköterskeprogrammet (i Sverige får man kalla sig för t.ex röntgensjuksköterska eller sjukhusfysiker utan att ha legitimation och man får definitivt inte jobb inom ett legitimationsyrke om man saknar legitimation och legitimation får man inte om man ej har rätt examen).
    Medicinsk ingenjör är däremot inte ett legitimationsyrke (i alla fall inte än - uppgift från februari 2023). Inom det yrket är det arbetsgivarens bedömning som avgår vilken utbildning som accepteras för anställning. Vår erfarenhet är att det är personer med civilingenjörs- eller Högskoleingenjörsexamen inom medicinsk teknik som prioriteras vid anställningar. Du skriver om att du valde bort civilingenjörsprogrammet i medicinsk teknik men jag undrar varför du inte sökte till Högskoleingenjörsprogrammet i medicinsk teknik? Exempel på relevant utbildning: högskoleingenjörsprogrammet i med.teknik vid Uppsala Universitet
    Du får gärna kontakta studievägledare på de institutioner där utbildningar i medicinsk teknik ges och fråga om de känner till vägar till möjlighet att få jobb med med.teknik utan att ta examen från deras utbildning. T.ex finns det fristående kurser i med.teknik, så kanske en kombination av högre utbildning inom biologi + några fristående kurser i med.teknik, så skulle du bli attraktiv för arbetsgivare för anställning som Med.ingenjör eller "motsvarande". Exakt vad "motsvarande" skulle vara kan jag tyvärr inte säga, då vi har ingen expert här på FRåGA SYV i just det kunskapsområde som din fråga gäller.
    Hänvisningar/lästips:
    Info om högskoleingenjörsprogrammet i med.teknik vid Uppsala Universitet;
    Framtid.se/legitimationsyrken