Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Victor
    jag undrar om du menar Flygledare, när du skriver "trafikplanerare på en flygplats".
    Se på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D92&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    där det finns en utförlig beskrivning om vad en Flygledare gör och mycket annan nyttig information.
    Om det är det yrket, som du är intresserad av, så utbildar man sig på LINKÖPINGS UNIVERSITET på ett treårigt Kandidatprogram som heter "Flygtrafik & logistik".

    Om det är ett annat yrke, som du menade, ber jag dig att återkomma.

    Vänligen
    Ludmila, SYV
    Hej, Victor
    Om du på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html
    hittar det yrket som du vill utbilda dig till, så kan du läsa om bl a vilka utbildningar man kan gå för att kunna söka jobbet.
    Jag har ringt till personalavdelningen på en av flygplatserna och fick svar att många av dem som jobbar med det, som du vill jobba med - lärde sig på arbetsplatsen, dvs de fick anställning utan någon högskoleutbildning, men det var många år sedan. Numera är det jättesvårt att få en anställning utan en eftergymnasial utbildning. Jag fick tips att fråga på Linköpingsuniversitet där Flygledarutb.finns. Personalansvarig på flygplatsen trodde att det finns någon utbildning på Linköpingsuniversitet som leder till att kunna få det jobbet, som du önskar dig i framtiden. Jag fick tyvärr inte ngn info- om vad utbildningen heter. På Linköpingsuniversitetet är Studievägledningen stängt pga semester. Jag skickade mailfråga till dem & fick svar att de återkommer den 18 augusti.
    Jag skall fortsätta forska & återkommer om jag hittar svar på din fråga.
    Under tiden, prova leta på http://www.lith.liu.se/studievagledning/intelligent-transport-systems-master?l=sv /Linköpings universitets hemsida/ och på Arbetsförmedlingens hemsida /info- om Yrken/.

    Vänligen
    Ludmila, SYV
    Hej, Victor
    jag forskar vidare för att kunna ge ett bra svar på din fråga.

    Mitt förslag är att kan även fråga några av dem personer som jobbar nu med det, som intresserar dig. Du kan säga att du "samlar material till ett skolarbete" och behöver göra några korta intervjuer. Material som du samlar kan du sedan använda i en uppsats eller som en del i ditt gymnasiearbete /som är en obligatorisk kurs på gymnasiet/. En av frågorna i dina korta intervjuer är: 1. Vilken utbildning gick du för att få det här jobbet? Andra frågor kan vara: 2. Vilka är de roligaste, respektive de tråkigaste eller svåraste arbetsmoment? 3. Vad får man i lön? 4. Finns det andra förmåner /t.ex. friskvård på arbetstid/?

    En annan fråga är - om det är möjligt för dig att gå på PRAKTIK PÅ FLYGPLATSEN just hos en handledare, som jobbar med det, som du vill jobba med? skall du läsa å k 9 nu till hösten? Har ni en eller 2 veckors PRAO i nian?

    Återkom gärna om du inte får svar på dina frågor genom att leta på de länkarna som jag skickade till dig. Jag beklagar att jag inte kan ge dig det exakta svaret, som du sökte, men jag jobbar på det... *L* ;-)

    Jag hoppas att mina svar var till någon hjälp för dig!
    Vänligen, Ludmila SYV
    Hej, Victor
    jag fortsätter leta svar på din fråga.
    Se här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D546&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Kan det vara ngt. för dig, tro?
    Se även in på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D97&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Det kan också vara så att till de arbetsuppgifterna, som du är intresserad av- får man intern utbildning när man redan är anställd på en flygplats.
    Du får hemskt gärna återkomma till mig, om du hittar rätt info-. Då kommer även jag att få veta svar på din fråga och lära mig ngt. nytt.
    Önskar dig en mycket trevig sommar & hoppas du hittar svar på din fråga!
    SYV Ludmila
    Hej igen! Det kan vara så att man kan utbilda sig till flygplatspersonal via Arbetsförmedlingen.
    Titta in på länken http://www.arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Kontakt/Hitta-din-arbetsformedling/Kontorssidor/Region-Stockholm/Stockholm/Luftfart/Flygplatsutbildningar.html#.U7lXC0COPKQ

    Arbetsförmedlingen erbjuder Arbetsmarknadsutbilningar i egen regí. Jag mailade till Anna-Lena Petersson som är ansvarig för AF´s flygplatsutbildningar för att få reda på vilket YRKE det är /enligt den beskrivning som du gav i din fråga/ men hon är på semester till 4 augusti. Jag återkommer när jag får svar från Anna-Lena. Önskar dig fortsatt trevlig sommar! SYV Ludmila
    Hej Victor!
    Läs här http://www.liu.se/utbildning/program/flygtransport/efter-utbildningen?l=sv
    för mig ser det ut som om det kan vara just den utbildning som du är intresserad av.
    Den heter FLYGTRANSPORT & LOGISTIK. Studieort: Norrköping.
    Behörighet: Grundläggande behörighet /dvs Gymnasieexamen/
    samt
    Matematik 3b eller 3c & Samhällskunskap 1b.

    Jag hoppas att det är rätt utbildning men om jag har fel, ber jag dig återkomma.
    Önskar dig fin fortsättning på sommaren!
    SYV Ludmila