Maya
    Hej! Har alltid velat bli delfintränare som många andra personer i denna värld. Nu är det så att det snart är dags för mig att välja gymnasium och jag undrar vilken skola samt program som skulle vara bäst för mig att gå?
    Har funderat lite på himmelstalundsgymnasium Djurpark, men vet inte om det är rätt väg.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maya,
    om ditt drömyrke är delfintränare, rekommenderar jag att du läser Marinbiologi.
    Jag hittade fem gymnasieskolor i Sverige som har den profilen, se deras presentationer här:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/campus-vast-gullmarsgymnasiet /Riksrekrytering & spetsutbildning/;
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/allvar-gullstrandgymnasiet-landskrona-stad /specialprofil med egen båt och dykutrustning/;
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nova-academy-science - möjlighet att testa marinbiologi;
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/marina-laroverket - Marin profil på olika gymnasieprogram /bl a Naturbruksprogrammet/;
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gustavsbergs-gymnasium-g2 - erbjuder Marinbiologi med dykning.

    Himmelstalundsgymnasiet (Djurpark) kan också vara ett bra alternativ, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/himmelstalundsgymnasiet - gå på Öppet hus den 29 nov. och anmäl dig till besöksdag den 10 dec /länk till anmälan borde finnas på skolans hemsida/. Fråga på skolan - om hur stora möjligheter finns för dig att jobba just med delfiner under och efter utbildningen.

    Några tips på eftergymnasiala utbildningar, som kan vara av intresse för dig:
    högskola/Universitet
    http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/etologi-djurskydd/
    http://www.utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=N1MAV
    http://sisu.it.su.se/search/info/NMARK

    Yrkeshögskola: http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare.

    Om du hittar en eftergymnasial utbildning, som du vill söka, kan du titta på behörighetskraven och välja det gymnasieprogrammet där du får rätt behörighet.

    På NB /Naturbruksprogrammet/ - om du väljer att gå det - råder jag dig lägga till kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du går på NA /Naturvetenskapsprogrammet/ eller ett annat högskoleförberedande program, ingår alla kurser som krävs för Grundläggande behörighet - som obligatoriska.

    Jag undrar om du vill jobba mer Praktiskt (med att Sköta om delfiner) eller mer Teoretiskt - att forska om dem. Jag kan tänka mig att både Delfinskötare och Delfinforskare kan vara med och träna dem.
    Yrken som kan passa dig är: Veterinär, Djurskötare, Marinbiolog. Sök upp info- om de yrkena och fundera över vad du vill satsa på: om du vill gå en lång högskoleutbildning eller om du vill börja jobba snarast möjligt - helst direkt efter gymnasiet.
    I fall du vill börja jobba snarast möjligt, skulle jag rekommendera Narubruksprogrammet.
    I annat fall - om du vill bli Marinbiolog eller Veterinär - skulle jag rekommendera att du söker Naturvetenskapsprogrammet där du blir behörig till de "rätta" högskoleutbildningar.

    Tredje variant: försöka komma på en skola som erbjuder profil "Marinbiologi", vilket kan vara svårt på grund av att det är många som söker och det är hårt konkurrens samt pga du kan behöva flytta till utbildningsort - i fall det blir för långt att pendla.

    Bästa hälsningar, lycka till! Återkom senare och berätta hur det går med ditt gymnasieval.
    Mikael SYV

    • : Ju mer jag funderar så låter naturbruksprogrammet (djurpark) och sen lägga till kurser för grundläggande högskole behörighet som ett ganska bra val.
    • : Och tack så mycket för ett snabbt svar! Ska som sagt också kolla runt lite på de olika skolorna som finns och fråga dem vad de tror skulle vara bäst.
    • Mikael : Lycka till! Återkom om du har fler frågor! Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp för dig!
    • : Om jag skulle välja att gå naturbruksprogrammet med inriktning djurpark, kan jag då fortfarande komma in på en högskola för marinbiologi om jag lagt till kurser för grundläggande behörighet, eller behöver jag en speciell behörighet som man endast kan få av att läsa just naturvetenskap?
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maya! Det är inte helt omöjligt men väldigt svårt att få behörighet till att läsa Marinbiologi på NB, som är ett yrkesförberedande program. Du skulle behöva läsa ganska mycket mer än heltid och gymnasieskolan är inte skyldig att erbjuda det: i så fall måste du avtala det på förhand. Det har hänt att några få elever blivit behöriga till Veterinärutbildningen /som har samma behörighet som Marinbiologi/ men de är få och de läste extremt mycket under sin gymnasietid /det var avtalat med skolan på förhand att de fick läsa utökade kurser, vilket skolan kan neka till för att det innebär extra jobb och extra kostnader för skolan/. Personligen så rekommenderar inte jag att satsa på det upplägget - för att det är mycket påfrestande för dig, skolan och din familj - när du planerar att under tre år läsa på mycket mer än heltid: du kommer inte ha någon fritid, du kommer inte kunna välja de roliga kurserna inom Programfördjupnignar på NB, utan du blir tvungen läsa Matte och andra NO ämne i stället - allt för att bli behörig. Samtidigt som du läser på mer än heltid, måste du även hålla bra betyg - typ minst B i alla gymnasiekurser från å k 1 ... och vidare /på gymnasiet är det ALLA kurser som bidrar till konkurrenskraften i Gymnasieexamen, inte bara kurser som man läser under sista året/.
    Det är upp till dig och skolan dit du söker samt dina föräldrar /du är ännu inte myndig/ att bestämma om ni skall satsa på det utökade upplägget. Jag rekommenderar INTE det.
    En mycket bättre /och framförallt hållbar, realistisk/ planering är att läsa på Komvux eller söka till ett naturvetenskapligt basår på högskolan (för det lägg till Matte 2a samt kurser för Grundläggande behörighet för att bli behörig till ett naturvetenskapligt basår) efter NB i fall du vill få Särskild behörighet till att läsa Marinbiologi på högskola/universitet.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare