Daniel
    Hej! Jag är väldigt intresserad av att bli en spelutvecklare, men en kompis till mig (som har gått en programmerar-linje) sa att om jag vill bli en spelutvecklare har jag bättre chans att lära mig mer på en vanlig programmerar-linje, och inte en spelutvecklings-linje.

    Det jag planerade var att gå på ljud och bild-skolan i Lund (LBS), men med detta nya påstående av min kompis har jag blivit osäker på vilken slags linje det är jag borde gå för att få en så bra möjlighet på spelutvecklings marknaden som det är möjligt att få. Vilken linje borde jag satsa på och finns det något bättre alternativ än LBS någonstans i Lund/Malmö?

    vad är det för skillnad på att gå spelutveckling och programmering. Finns det ens någon fördel med att gå just spelutveckling?

    Slutligen: Jag har ett meritvärde på drygt 255, om jag nu ska satsa på programmering eller spelutveckling, är det någonting jag borde försöka höja? Ligger jag på medel eller under om man kollar på de som söker till dessa linjer. Vissa av alla dessa frågor är säkert löjliga eller inte möjliga att svara på, men svara på det som går.
    • : Ett teknikprogram med inriktning Information och Medieteknik sedan läser du alla mattekurserna Matte 1-5 medan du programmerar på fritiden.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!
    Spelutveckling är ett "område" inom programmering. Man måste kunna programmera för att kunna jobba med spelutveckling men programmerare kan också jobba med annat är just spelutveckling. Det förstår du säkert själv.

    Den branschen som intresserar dig går framåt med "sjumila steg" d v s utvecklas så fort att du kan säkert jobba med ngt. om 10 år som idag ännu inte finns, inte har ngt. namn och ingen ännu vet vad det "blir".

    Det är Teknikprogrammet som du behöver satsa på. Jag rekommenderar att du tittar på Programplanen (som är fastställd av Skolverket): http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf

    Om TE med alla fem inriktningar kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/program/TE

    Det är ganska strikta "ramar" för vad man bör läsa för kurser för att uppnå krav för gymnasieexamen. Kraven för gymnasieexamen finner du här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Utrymme att välja kurser på Teknikprogrammet är på 600 poäng. Av dem 400 poäng inom Programfördjupnignen (och enbart från listan av de kurser som FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE just på TE) + 200 poäng Individuellt val (som väljs på alla program - fritt av de kurser som erbjuds på skolan).

    Alla andra kurser läses som obligatoriska och är exakt samma på alla skolor, om man går en viss inriktning inom Teknikprogrammet. Så det är 600 poäng av de totala 2500 poäng som gymnasieutbildningen består av, som det finns valmöjlighet.

    Om en skola skapar en "profil" t.ex. Spelutveckling - kan du fråga om exakt vilka kurser som läses som programfördjupande och inom individ.val. Sedan kan själva "atmosfären" på skolan "genomsyras" av Spelutvecklings-andan... typ, så. :)

    De skolorna som erbjuder Teknikprogrammet hittar du här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&vocation=&variant=&county=&order=school 277 st. i Sverige.

    Sortera på inriktning och kommun - så ser du alla som finns för dig att söka.

    Ang. Mtv, så tänker jag så här:
    1. kämpa nu under resten av terminen för att få så höga betyg som möjligt
    2. lägg in - under omvalsperioden - fler alternativ: sök till alla skolor som du kan pendla till
    3. prioritera dina alternativ noga: i första hand den skolan som du helst vill gå på och sedan i "fallande ordning" dvs sist söker du till en skola som du är minst sugen på.

    Om du gör ditt bästa vad det gäller höja betyg + söker många olika alternativ, gör du allt du kan och så får vi hoppas att du kommer in på ditt första val.

    I fall du inte kommer in på ditt första val, står du i Reserv där och kan bli kallad under sommaren och även under september till din favoritskola. Annars så kan du försöka byta senare (till din favoritskola). Om du går samma utbildning på en annan skola, läser du samma kurser - under å k 1 läser man i stort sett samma kurser på ett högskoleförberedande program (med undantag av det Estetiska programmet), oavsett skola. Inriktning läser man vanligtvis från åk2.

    Nu fick du mycket info i mitt svar. Titta noga in på alla länkar, fundera, forska lite. Sedan är du välkommen att återkomma & jag skall försöka hjälpa dig mer.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA