Stephanie

    Är det bara studie- och yrkesvägledareprogrammet man behöver gå för att bli syv? Eller finns det andra utbildningar som leder till det yrket?

    • Ludmila : Så länge SYV är ej reglerat- eller legitimationsyrke, får rektorerna och de andra som anställer ge jobbet till vem de vill, men de vill gärna (i första hand) ge jobbet till personer med examen från SYV-programmet. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det L. skriver i kommentar till din fråga - stämmer. Så länge studie- och yrkesvägledare är i Sverige ett yrke som inte kräver legitimation, som t.ex läraryrken gör sedan några år tillbaka... så får arbetsgivare anställa vem de vill. Men traditionellt och "kunskapsmässigt" anställer man i första hand "behöriga SYV-ar" och man blir behörig genom att ta examen från studie- och yrkesvägledarprogrammet, som är ett 3-årigt högskoleprogram. Man får yrkesexamen som SYV i slutet av programmet, om man klarar av alla kurser och praktiken som ingår.

    Vilka andra utbildningar kan leda till att ev. kunna få anställning som SYV? Enligt de erfarenheter vi har här på FRåga syv så finns det f d lärare, informatörer, journalister, bibliotekarier och socionomer som har jobbat eller jobbar som studie- och yrkesvägledare, men vår erfarenhet är också den att i fall någon med examen från SYV-programmet söker så har hen företräde och de med andra utbildningar anställs antingen på tillfälliga tjänster, t.ex vikariat eller i fall ingen behörig, alltså med syv-examen, söker jobbet.
    Så, rekommendationen är: i fall man vill jobba som SYV, söka till SYV-programmet och ta examen som studie- och yrkesvägledare.