stefan
    Avslutade nyligen mina gymnasiestudier och landade på 18,44 poäng inkl 2,5. Mitt mål är att studera på Juristprogrammet med ingen specifik studieort däremot räcker inte mina betyg eller mitt tidigare utförda HP för att bli antagen. Med tanke på att HP-höst även blev inställt ställs jag på spetsen av vilken väg jag borde ta. UJIK skulle vara ett alternativ men en chansning som skulle resultera i att jag missar nästa HP tillfälle. Att läsa upp mina nuvarande betyg låter en aning långsökt vet inte vad ni anser på Fråga SYV.

    Just nu går jag bara i dimman och tycker att framtiden är oviss.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan!
    Jag undrar om varför du ej skulle kunna göra nästa HP, om du läser UJIK?
    Att man studerar på högskolenivå (eller i någon annan studieform) förhindrar ju inte från att kunna göra högskoleprovet. HP brukade förut genomföras på en helg-dag, lördag eller söndag - och så blir det troligen så i framtiden också.

    Meritpoängen och att höja meritvärdet?
    Du har redan max i merit, men om du får högre betyg i kurser som i princip ger meritpoäng än snittet av de betygen som du idag har i ditt examensbevis, kommer de betygen räknas in och höja ditt jämförelsetal.
    Exempel: vi säger att du idag har alla B-betygen i ditt examensbevis, och med det har 17.5 i jämförelsetal. Sedan har du också 2,5 meritpoäng, så ditt meritvärde blir med det 20.0 (bara för att kunna ge ett exempel). Vi säger vidare att du i ditt examensbevis har matematik 2, men ej 3 eller högre mattekurser. Den högskoleutbildning du vill komma in på, juristprogrammet, kräver ej matte för särskild behörighet, alltså du får + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 2, och du har redan max meritpoäng, men skulle du fått A betyget i matematik 3 skulle du höja ditt jämförelsetal med cirka + 0.1, alltså ditt nya jämförelsetal blir med det nästan 17.6 (lite-lite lägre --- kanske 17.58 eller 17.59). Men för det behöver den nya kursen "i princip" ge meritpoäng (vara meritpoängsgivande) och du måste också få ett betyg som är högre än ditt nuvarande snitt.

    Läs noga all information på utbildningarnas egna sidor. AU, alternativt urval, och andra undantags-antagningsmöjligheter skulle kunna dyka upp. Varje lärosäte bestämmer självt om de ska öppna för AU eller inte - så det gäller att söka info på utb.egen hemsida eller kontakta studievägledare som jobbar med just den utbildningen.

    Titta också på Juridiska Grundkurser eller basår, t.ex finns de på Göteborgs Universitet: gu.se/kurser/jur.grund
    och uu.se/jur.basår

    För övrigt, så se om du kan hitta var du kan göra prövningar för att höja de betygen du har i ditt examensbevis. Det är inte heller förbjudet att söka till komvux, även om man vill läsa kurser i vilka man har godkända betyg men det är ganska säkert så att man ej får läsa för konkurrenskompettering men ibland kan man ha tur! Vi får också hoppas på att Högskoleprovet blir av våren 2021! Vi håller tummarna!

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,

    jag fick idag svar från Göteborgs Universitet; var god läs nedan:

                Juridisk grundkurs på GU ger inte företräde vid antagning till juristprogrammet i Göteborg.

    Kan tipsa om utbildningar vid andra universitet som under vissa förutsättningar ger företräde till plats vid juristprogrammen vid respektive studieort. Vid Lunds universitet ges en webbaserad fristående kurs Utvidgad Juridisk introduktionskurs, 15hp som är öppen för alla oavsett betyg. De 20 som får bäst resultat på tentan erbjuds en plats på Juristprogrammet i Lund. Läs mer på: http://www.jur.lu.se/#!JURF12-ujik

    Vid Uppsala universitet (i Uppsala och/eller i Visby)  ges en ettårig utbildning: Juridiskt Grundår, 60hp där studenter med betyget VG efter avslutad kurs, ges tillträde till andra året på Juristprogrammet i Uppsala. Läs mer på:

    http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=2JF071&lasar=14/15&typ=1

    Vänligen

    Studievägledare
    Juridiska Institutionen
    Handelshögskolan vid
    GÖTEBORGS UNIVERSITET

    Studie- och yrkesvägledare