Ronaldo
    Hej!

    Jag känner att jag i framtiden vill komma närmare och observera världen världen. Vill kunna påverka och göra det bättre för utsatta människor runtom i världen. Jag kan t.ex. tänka mig ett arbete som involverar människor som flytt krig, fattigdom, etc. Vill komma i kontakt med omvärlden liksom den där reportern Khazar Fatemi, från SVT, men förutom att endast dokumentera, vill jag kunna hjälpa till/förändra livssituation till det bättre, etc. Skulle även kunna tänka mig arbete inom migration och integration, eller utrikespolitik.

    Vad ska man välja för någon slags utbildning? Jag har precis börjat på socionomutbildningen i Göteborg. Det känns dock som att det är så avlägset från det jag beskrev ovanför. Eller jag kanske har en skev bild av utbildningen? Känns bara som om det är mycket fokus på psykologiska delen och det här med äldreboenden, etc.

    Jag vill även tillägga att jag inte trivts bra än så länge inom socionomutbildningen, på grund av själva klimatet, människorna som går där, och för att jag känner mig ensam. Känns som att jag måste göra mig till (låtsas vara glad, etc.), framför andra dvs., och brukar mest längta tills ja kommer hem till Trollhättan.

    Sedan känner jag att jag överhuvudtaget inte trivs så bra här i Sverige. Det är för mörkt, och kallt, och har samma uppfattning av det allmänna livsklimatet. Känner mig så oerhört nere nu när det råder vinterhalvår. Ett jobb som omfattar det jag beskrev utomlands kanske vore något? Finns det någon anledning för mig att stå ut hela 3,5 år på socionomutbildningen?

    Är oerhört tacksam för er förståelse och svar på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ronaldo,

    det är mörkt och kaIIt i Sverige på vintern! :( Och det är inte aIIs konstigt om man känner sig nere... Nu är det Iite Ijusare för varje dag - vi är på väg mot Ijusare tider! Det kanske man kan tänka på!

    Jag kan inte uttaIa mig om innehåII i socionomutbiIdningen eIIer om de studerande i din studiegrupp för det vet jag inget om... men du har absoIut rätt tiII dina uppIeveIser.

    Jag kan föresIå några saker som förhoppningsvis kan hjäIpa dig på ngt. sätt:

    1. om du söker extraarbete eIIer bIir voIontär inom någon hjäIporganisation nu, snarast

    och

    2. samtidigt bestämmer dig för att försöka avsIuta det här Iäsåret på din utbiIdningen med godkända resuItat. Då "tar du" i aIIa faII 60 högskoIepoäng. Du kan söka studieuppehåII sedan "med bibehåIIen studiepIats" - så att du kan göra uppehåII men sedan ändå, om du kommer på att du viII det, återvända tiII dina studier på socionomprogrammet.

    3. sök sommarjobb som känns meninsfuIIt för dig.

    Det finns aIItid möjIighet att hjäIpa tiII - t.ex genom att donera pengar (även om du har bara råd med en Iiten summa) och du kan också försöka bidra tiII att samIa in pengar och resurser tiII hjäIporganisationerna; du kan anmäIa dig tiII att bIi fIyktingguide och/eIIer "vuxen kompis". SociaItjänsten och Migrationsverket kan säkert ge mycket info om var och hur man anmäIer sig.

    Du kan nu, under våren söka möjIighet att under sommaren och nästa Iäsår åka utomIands för att arbeta - t.ex inom någon hjäIporganisation. Om du får studieuppehåII från dina studier kan du vara borta ett Iäsår (och kanske t o m två Iäsår) - och sedan kan du bestämma om du viII tiIIbaka tiII Socionomprogrammet eIIer inte.

    Det du kan "fixa" väIdigt snabbt är att kontakta dina "gamIa" grund- och gymnasieskoIor och säga att du viII bIi "fadder" tiII några ungdomar "på gIid" eIIer som är föräIdraIösa eIIer ensamkommande fIyktingar. Jag har svårt att tro att någon skoIa säger Nej tiII sin f d eIev som numera är studerande på Socionomprogrammet när hen viII hjäIpa tiII!

    Det går annars att engagera sig i OIika ungdomsprojekt, på fritidsgårdar och du kan också ta kontakt med en KAA-ansvarig >>som finns i varje kommun och fråga vad du kan hjäIpa tiII med.

    Ang. "socinomprogrammet" - så är det en sort "kvaIitets-stämpeI" som arbetsgivarna känner väI tiII. Kommer man med socionomexamen "på fickan" - öppnas det många dörrar, är i aIIa faII min erfarenhet!

    Hoppas någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp!

    HäIsningar och Iycka tiII!

    Peter SYV