Josefine

    Hej! Jag studerar just nu medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik på Uppsala universitet. Jag har dock börjat bli mer och mer intresserad av kommunikation åt det mer praktiska hållet, bland annat genom att skapa illustrationer och hemsidor på datorn. Detta kommer jag inte lära mig så mycket om på min utbildning jag går nu, men samtidigt hör dessa ämnen ihop på ett sätt så det kanske är en bra grund om jag vill jobba med grafisk design i framtiden. Jag har redan gått snart hälften av utbildningen så det känns inte värt att hoppa av utbildningen. Det finns inte heller så många universitetsutbildningar att välja på när det kommer till grafisk design. Därför funderar jag på att gå klart min universitetsutbildning för att få en bred grund att stå på och sedan gå en yrkesutbildning med inriktning på grafisk design. Är det en bra idé att ha en stabil universitetsutbildning när man ska jobba som grafisk formgivare? Eller ska jag hoppa av min utbildning och direkt göra det jag verkligen brinner för?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Josefine,

    du kan söka nya utbildningar medan du läser din nuvarande utbildning. Att man söker till en utbildning innebär tyvärr inte detsamma som att bli Antagen. Till majoritet av utbildningar som leder till yrket Grafisk designer krävs att man gör antagningsprovet/arbetsprovet och det kan vara många duktiga sökande, så sök utbildningarna, och om du blir antagen, det är då det blir dags att bestämma sig. Skulle du inte bli antagen till någon ny utbildning, så kan du i så fall "gott" fortsätta läsa på din nuvarande utbildning. Förlåt att jag ifrågasätter dina kunskaper och färdigheter, :( - känner inte dig alls, jag skriver mer "allmänna råd". Det är ju dumt att hoppa av en utbildning om man inte fick plats på en annan utbildning eller jobb. Det är endast om man är helt säker på att man inte kommer ha någon nytta av den utbildningen som man går på, som jag skulle "godkänna" att bara ta och snarast hoppa av.
    *****
    Vad gäller vilka utbildningar du kan söka till så vill jag varmt rekommendera Yrkeshögskola: det är mer praktiska utbildningar än på högskolenivå; se - nedan - några exempel:
    utbildning/campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ip-grafisk-produktion-och-form
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/digital-designer
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer
    utbildning/campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter

    Den här yrkeshögskoleutbildning tar ut studerandeavgift: utbildning/berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist

    Jag vill råda dig anmäla dig till Digitalt öppet hus - 9 dec kl.17 - Anordnare YRGO, yhguiden.se/anordnare/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborgyhguiden.se/anordnare/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg

    För mer information var god se utbildningsanordnarens webbplats.

    **************************************'

    Sedan, om du kommer in på t.ex yrkeshögskoleutbildning, kan du i så fall fundera på att försöka få Studieuppehåll med bibehållen (garanterad) studieplats, från din nuvarande utbildning. Detta för att du sedans kulle kunna "återvända" och avsluta din nuvarande utbildning (om du bestämmer dig för att du vill göra det).