Gabriella
    Jag vet inte hur jag ska gå till väga för att komma dit jag vill. Jag har tänkt att ansöka till polishögskolan men får ångest när jag tänker på de fysiska testerna då jag inte är en person som gillar träning osv. Därför har jag istället tänkt att ansöka till kriminologiprogrammet. Men samtidigt tänker jag att det är väl bättre om jag ansöker till båda för då har jag en större chans att komma in någonstans trots ångesten jag får genom att bara tänka på de fysiska testera.

    Finns det någon möjlighet att kunna bli utredare av grova brott om man enbart söker till kriminologiprogrammet eller måste man först vara utbildad polis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du så starkt känner emot de fysiska testerna, passar nog ej polisutbildningen, då det även under utbildningen och sedan i jobbet också ingår många tunga fysiska moment. Sök till kriminologiprogrammet och kanske också, i andra hand, som back-up, fristående kurser på högskolenivå.

    Studie- och yrkesvägledare