Kajsa
    Hej! Jag skulle vilja bli bildlärare, och kanske även undervisa inom engelska eller spanska, eller jobba deltid med något annat, men främst som bildlärare i alla åldrar från åk 5 och uppåt. Vilken väg är bäst att gå då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa, kika gärna på framtid.se/yrke/bildlarare där det även finns avsnitt UTBILDNING. För att i Sverige bli behörig lärare måste man få ut legitimation från Skolverket och då krävs det i grunden Lärarexamen. Lärarexamen får man via studier på en Lärarhögskola.
    Du får gärna ta kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna - i första hand på den lärarhögskolan där du helst vill läsa.
    Det är ganska krångligt med olika lärarbehörigheter. Smidigast är att hitta ett program och inte gå via enskilda kurser.
    Lärosätenas gemensam sida är www.studera.nu